Campania Anti-Click – între Sisif și Don Quichotte
Campania Anti-Click sau Anti-Click Aici e o inițiativă online care își propune să taxeze site-urile de știri care își promovează pe facebook articolele folosind cuvinte de genul SENZAȚIONAL, ULUITOR, SOCANT etc, denaturând adesea adevărul și păcălindu-i pe cei mai impresionabili (să le zicem așa).
La o săptămână de la lansare, toată povestea a strâns aproape 1500 de oameni pe facebook, ceea ce realist vorbind e mai degrabă o cifră modestă. În primă fază am dat și eu like paginii anti-click aici, pentru că oricum ai lua-o, chiar dacă per total efectele nu ajung să fie semnificative, fiecare astfel de inițiativă poate schimba ceva.
Sincer să fiu nu m-am gândit serios la anti-click decât după o discuție amuzantă cu Alexandra când mi-am dat seama de ce nu pot să iau foarte în serios povestea, oricât de cool e ideea.
În principiu e un amestec de proiect demn de un Sisif plin de energie, gata să o ia oricând de la capăt îmbinat cu un pic de naivitate a la Don Quichotte. Din păcate își propune să trateze ultima manifestare a ”bolii” și nu ajunge la adevăratele probleme. Adică la incultura publicului și, de ce să fugim de adevăr, de profesionalismul discutabil (sau lipsa de interes) a(l) experților și strategilor social-media.
Pe de altă parte, e vorba în definitiv de o alegere editorială a publicațiilor respective care își tratează cu mai mult sau mai puțin respect cititorii, după cum le permit și aceștia din urmă. (Marea problemă nu e ”suspansul exagerat” ci faptul că multe titluri și chapeau-ri sunt de-a dreptul mincinoase).
Dincolo de gradul lor se spectaculozitate, campaniile de genul Anti-Click nu vor reuși să schimbe mare lucru. Pe de o parte, e o muncă de Sisif pentru care nu se vor găsi niciodată suficienți voluntari, pe de altă parte, trebuie să fii naiv să crezi că pierderea câtorva zeci sau sute de cititori înseamnă ceva pentru publicațiile în cauză.
Nu pot să îi descurajez pe cei care se implică în campanii de genul acesta, fiecare om căruia i se deschide mintea și nu mai acceptă porcăriile merită efortul.
Cu toate acestea e nevoie de mult mai mult pentru o schimbare de fond, o schimbare la nivelul consumatorului mediu de internet și de presă în general. Cheia e fără îndoială educația, ca să revin la concluzia unei întâlniri a oamenilor de bine.
Doar așa vom reuși să lucrăm și la fond… nu doar la forme sau altfel spus la vârful iceberg-ului.
Până atunci nu ne rămâne decât să acționăm fiecare în felul lui pe siteul propriu sau pe unde mai ajunge, în funcție de entuziasmul și disponibilitatea de care dispunem ca niște mai mici sau mai mari Sisifi sau Don Quichotte.