Căştigători Webstock 2014 + despre tarhon şi conturi personale
Evensys şi Vodafone au reunit ieri, 26 septembrie 2014, o bună parte din online-ul românesc la Webstock 2014. maratonul de social media şi bune practici în online organizat la JW Marriott Grand Hotel din Bucureşti. Ziua s-a încheiat cu Webstock Awards care premiază cele mai creative şi inedite proiecte din ultimul an.
A fost primul Webstock la care am participat. O să încep scurta relatare înt-un mod atipic, cu o constatare foarte personală şi care nu are o legătură directă cu social media, mi s-a confirmat faptul că sunt însurat cu o ardeleancă.
Dar să le luăm pe rând.
Vânătorii şi căprioarele (aşa cum scria pe badge-uri, prietenii ştiu de ce) erau aşteptaţi la ora 9 pentru Conferinţele de dimineaţă moderată de Cristian Manafu, Managing Partner, Evensys
Prima sesiune – Inspired to Inspire i-a adus în faţa celor prezenţi pe câţiva din oamenii aflaţi în spatele sau direct implicaţi în proiecte de succes.
Steven van Groningen, Presedinte si CEO, Raiffeisen Bank Romania a venit în faţa celor prezenţi mai degrabă din postura de blogger decât din cea de finanţist. Acesta a vorbit într-o română simpatică şi perfect inteligibilă despre blogul şi toate conturile sale online, despre fatpul că tot ce scrie, şi în general tot ce face pe blog face singur, li este mândru de asta.
Consideră că e important ca oamenii care au ceva de spus, oameni cu autoritate într-un domeniu sau altul, să o facă. Tocmai de aceea îşi propune să îşi reia blogul urmând să scrie despre realităţi financiare, dar şi despre realităţi şi experienţe din România.
Răzvan Exarhu a prezentat apoi imagini şi concluzii ale proiectului Taste of Romania (aplicaţia s-a lansat chiar ieri) o iniţiativă care îşi propune să recupereze reţete autentice din fiecare zonă geografică a României. La un moment dat a povestit şi cum în ardeal, în general se foloseşte din plin tarhon, dar nu oricum. Se pune tarhon în mâncare la început, se mai pune un pic şi pe parcurs şi nu în ultimul rând se mai pune o tură înainte de a lua mâncarea de pe foc. Aşa a devenit “tarhon” vedeta Webstock 2014.
Concluzia tristă a lui Exarhu, după experienţa din timpul realizării proiectului este aceea că mâncarea tradiţională se pierde şi din cauza faptului că românul atunci când merge în concediu preferă să aleagă piept de pui cu cartofi prăjiţi, pentru că asta mânâncă el acasă. El pune asta pe seama lipsei de curaj şi de interes pentru lucruri noi. Ceea ce e cel puţin parţial adevărat.
Andrea Rossini, Director, Consumer Business Unit, Vodafone Romania a vorbit despre Supernet, noua ofertă a Vodafone care îşi propune să ofere clienţilor cea mai bună şi cea mai sigură experienţe de net pe mobil. Rosini a pus accentul pe securitatea oferită de Supernet, în contextul în care 1 din 4 români a suferit un atac cibernetic şi România e de altfel pe un destul de îngrijorător loc 10 într-un top al ţărilor afectate de atacuri, dar şi pe faptul că internetul pe mobil oferă acces online şi acelor categori de clienşi care nu au acasă un calculator sau acces la internet.
Cătălin Năstăsoiu este Graphic Desginer, stabilit în New York, cel care a lansat conceptul RONATIV. Proiectul promovează România plecând de la cel mai mic elemennt grafic, pixelul. Cătălin Năstăsoiu a creat un pixel în forma României de la care pleacă toate lucrările sale grafice.
Sesiunea a doua, The Road to Success i-a adus pe scenă pe Emi Gal, Founder & CEO Brainient, Sergiu Biriş, Co-Founder & CEO Zonga + Trilulilu, Mihai Sfrijan, Head of Studio, King.com şi Florin Dobre, Designer.
Fiecare poveste “de succes” are istoria ei şi greutăţile inerente începutului. Emi Gal şi Sergiu Biriş care au profile oarecum asemănătoare au pus accentul pe încercare, pe încredere, pe faptul că trebuie să ai puterea să o iei de la capăt atunci când proiectul ajunge într-un punct mort, mai mult, că e chiar de aşteptat ca o parte din proiecte să nu iasă, dintr-un motiv sau altul. Emi şi Sergiu au subliniat importanţa unei echipe bune şi dedicate dar şi faptul că de cele mai multe ori succesul e un “proiect” pe termen cel puţin mediu, şi cel mai adesea lung.
Mihai Sfrijan vine dintr-o paradigmă un pic diferită însă ceea ce îi leagă pe cei trei e spiritul de aventură şi curajul. Eşecul nu e neapărat finalul unui drum, poţi să ajungi într-un dead-end cu proiectul tău, dar, cu tote astea să schimbi ceva în domeniul în care activezi prin simplul fapt că ai încercat, că ai verificat o pistă. Antreprenorii sunt noi exploratori.
Designerul Florin Dobre venit dintr-o zonă care nu are nici o legătură cu IT-ul şi internetul a vorbit la rândul lui despre nevoia de a munci şi de a crede în proiectul tău, de a avea răbdare cu succesul.
În această după amiază va prezenta la Romexpo Bucureşti colecția de modă masculină, Primăvară/Vară 2015 “62.2 Meters”.
Webstock 2014 s-a reluat la ora 14:30 cu o serie de micro conferinţe pe trei secţiuni “ Innovation in Communication”, “Blogging & Online Content” şi “Mobile Trends” fiecare cu două sesiuni. Eu am participat la prima secţiune, despre care voi spune în cele ce urmează câteva cuvinte.
New Tactics in communication, sesiune găzduită de Cristina Bazavan (Jurnalist si Blogger, bazavan.ro) a adus în discuţie nevoia de a crea poveşti cu şi despre branduri pentru a le apropia de consumator, Conform Ciristinei Bazavan nu există brand ori produs care să nu aibă o poveste de spusm totul e să ştii cum să cauţi răspunsurile interesante.
Oraşul Minunilor a fost una din campaniile interesante din această vară, lansată misterios, s-a bucurat de susţinerea unor actori şi artişti (campania cumpără-ţi bilet) şi abia în a doua etapă s-a aflat că de fapt Oraşul Minunilor va fi următorul concert concept creat de Vunk şi Avon.
Concertul Vunk are loc pe 3 octombrie, dacă am reţinut bine, urmând ca Oraşul Minunilor să se transforme într-un ONG sau asociaţie care să se ocupe pe mai departe de proiecte caritabile.
Gusturi de Hollywood e a doua campanie prezentată, Daniel Boaje (Director General McDonald’s Romania), Bogdan Zavera (Digital Creative Director Tribal Worldwide Romania) şi Ramona Ciocodei (Digital Manager, McDonald’s Romania) oameni icei mai implicaţi în întreaga poveste fiind cei care au oferit mai multe detalii despre una din campaniile verii, o campanie care a mizat pe faptul că publicul român chiar are o oarecare fascinaţie pentru Hollywood.
Campania s-a desfăşurat atât online, pe bloguri, offline în restaurantele McDonalds şi a existat o plicaţie foarte simaptică şi pe cinemagia.ro.
Florin Grozea, Online Entrepreneur, Hit Yourself Consulting a prezentat o serie de date statistice legate de prezenţa pe facebook a muzicienilor de la noi. Plecând de la faptul că rata de engagement este mult mai mare decât în cazul brandurilor şi mai ales că artiştii au deja o poveste, Grozea crede că pentru artişti ar fi mult mai simplu să se promoveze eficient în online (în special pe facebook) şi că au nevoie mai ales de idei bune, şi nu neapărat de bugete foarte mari.
Social Media Professionals, a doua sesiune de după amiază a fost găzduită de Mădălina Uceanu (Senior HR & Executive Search, Career Coach) cea care a prezentat datele The State of Social Media 2014 şi câteva concluzii, comparativ cu anul 2013.
Mai apoi Andrei Cismaru (Social Media Manager – Bitdefender) şi Cristian Cliţa (Social Media Specialist – IKEA South East Europe) au vorbit despre provocările şi strategiile companiilor lor, cu accent în ambele cazuri pe nevoia unei abordări locale, pentru o mai bună adaptare la profilul consumatorului.
Pe final Monica Jitariuc (Managing Director – MSLGROUP The Practice) a adus în discuţie controversata problemă a mesajelor postate pe conturile provate de câtre cei care au trecut (pe facebook) şi angajatorul.
În principiu problema se poate pune în cazul oricărui angajat, dar lucrurile au o altă greutate în cazul celor care lucrează în media ori în agenţii de publicitate. Surprinzător, 90% dintre companii nu au un “cod de conduită social media” (ciudat, nu?)
În general, atunci când apare această problemă 60% din agnajaţi consideră că e dreptul lor să îşi exprime opinia.
Înclin să le dau dreptate, încă cred că e important ca fiecare agenţie să stabilească nişte limite, general valabile, ori adaptate la fiecare proiect în parte. Cuvântul de ordine e responsabilitatea, o responsabilitate ce le lipseşte de multe ori tocmai celor care reclamă libertatea de opinie.
Deci.. nu există reţete general valabile în situaţiile astea, tot ce contează e ca la finalul zilei lucrurile să se aranjeze în aşa fel încât clientul să nu renunţe la agenţie, şi dacă se paote, agenţia să nu renunţe la angajat.
Cum spuneam, a fost prima mea participare la webstock, motiv pentru care mă opresc aici cu consideraţiile. E în mod cert un eveniment de care online-ul românesc are nevoie şi e de apreciat continuitatea pe care organizatorii reuşesc să o asigure.
Alte câteva impresii, învăţăminte şi concluzii la care subscriu şi eu în bună parte puteţi găsi la Sabina.
Webstock 2014 s-a încheiat cu Webstock Awards.
Iată lista câştigătorilor. (aici puteţi ajunge la link pentru fiecare proiect în parte)
Publishing
1. bucataras.ro
2. Marketing in Social Media – Alex Negrea si Treizecizero
3. Locuri faine si PHOTOgrafia
Visual
1. Molecule F – A dress to live 4
2. CreARTiv 3
3. Dume de mestecat
Utility
1. Marketizator
2. 59sec
3.Autoeconom.ro
Social Campaigns in online
1. Pentru tine doar o moneda, pentru ei un viitor
2. Doneaza rosu
3. ShoeBox – Cadoul din cutia de pantofi
Bloggers Project
1. Coccolino
2. ClujX
3. Turul Burgerilor
Blogging Campaigns
1. Cum am supravietuit – Heineken OxygenPR
2. Iubesc RO – Omv Petrom
3. #carepecare – Mall Promenada
Corporate blogs
1. Blog eSKY.ro
2. Blog Par Avion.ro
3. Mobexpert Office Blog
Video Blogging
1. Zmenta show
2. Scurtmetraje creative
3. DOZA DE HAS Special Edition – powered by INDYGEN
Facebook Applications
1. THE BILLA SOCIAL CATALOGUE
2. Loveville 2014
3. The Golden Lifestyle by Magnum Gold
Mobile Applications
1. Safedrive
2. BallsHeadspace
3. Pepsi Pulse
Special Projects
1. Luptăm pentru puritate – Testul Purităţii
2. Ursus Cooler şi Cris-TIM te face superstar
3. Ia-ţi vacanţa cu Lipton. Gusta o vara pe zi şi Youkids
Innovation
1. Bucharest ManHunt
2. Tintag
3. Net Cannon şi Air-Mood