CJx – un exemplu de implicare activă (interviu)

July 29, 2015   /   byCitadinul  / Categories :  Interviuri

Cluj-Napoca anunţă una din cele mai interesante candidaturi la titlul de Capitală Culturală Europeană 2021. CJx, un proiect realizat de comunitatea bloggerilor clujeni, îşi propune susținerea candidaturii, prin promovarea orașului ca destinație turistică dar şi prin creearea unor legături la nivel informal între oraşe foste şi viitoare candidate sau titulare ale titlului Capitala Culturala Europeana.

cjx logo

Lansat în 2014 CJx este un exemplu de implicare activă în viaţa şi promovarea valorilor comunităţii.

Deşi pe Citadinul “scrie” Timişoara, ca să spun aşa, trebuie să recunosc că această campanie demarată de Gabi Aldea si Dan Ciulea pentru Cluj e mai mult dect inspirată şi mi se pare că reuşeşte să redea exact ideea din spatele conceptului de Capitală Culturală Europeană, anume descoperirea unor oraşe şi comunităţi şi valorificarea potenţialului acestora.

Continui astăzi seria articolelor dedicate alegerii oraşului care va avea titlul de Capitală Culturală Europeană 2012 din partea României cu o un material dedicat CJx.

Interviul de mai jos, cu şi despre CJx oferă detalii cunoscute şi mai puţin cunoscute despre proiect dar şi o informaţie în exclusivitate, ca să îl citez pe Gabi.

Mă bucur să aflu că proiectul va merge şi în direcţia asta, a unor colaborări între oraşele candidate de la noi. Sper că se vor concretiza nişte lucruri frumoase în perspectivă. (Da, mă gândesc tocmai la o colaborare între Timişoara şi Cluj).

Aşadar, CJx se prezintă:

1. Cum v-a venit ideea proiectului? Ce înseamnă CJx?

Dan: Ideea proiectului ne-a venit, ca orice idee bună, la un pahar de vin 🙂 Eram împreună cu Gabriel și ne gândeam ce putem noi (bloggeri, oameni de online) să facem pentru Cluj și pentru candidatura la titlul ECOC 2021. Ideea de bază era să ne implicăm cu mai mult decât un Like&Share și totodată să fie un exemplu pentru comunitate, un exemplu de implicare activă.

Pe scurt CJX înseamnă: Cluj-Napoca – X, unde X reprezină orașul din Europa pe care îl vizităm. Practic creem o legătură între orașe.

2. Din punctul vostru de vedere, care ar fi obiectivul cel mai important, promovarea Clujului în Europa sau descoperirea experienţelor celorlalte capitale şi prezentarea lor Clujenilor.

Gabi: Ambele obiective sunt tratate în mod egal, legate între ele. Pe de o parte ne dorim să ne promovăm orașul și țara, iar pe de altă parte să avem un schimb de experiență. Vrem să aflăm cât mai multe informații care ne pot ajuta în pregătirea unui dosar de candidatură cât mai bun, iar pe de altă parte să ne promovăm la nivel european. În cazul în care nu câștigăm titlul ECOC 2021, tot vom avea un avantaj în ceea ce privește Clujul ca destinație turistică pentru europeni.

3. Care e publicul tintă al proiectului?

Gabi: Publicul țintă este destul de general, am putea spune că prin acest demers încercăm să ajungem la cât mai mulți clujeni care să înțeleagă mai bine ce înseamnă acest titlu, la ce ne ajută și cum ar trebui să ne implicăm în susținerea lui. Este o problemă întâlnită în fiecare oraș fostă sau viitoare Capitală Culturală Europeană, comunicarea cu cetățenii și întelegerea tuturor a acestui proiect. Practic este imposibil să-i informăm pe toți, iar aceștia să înțeleagă mesajul, însă ne străduim să comunicăm cât mai ușor.

4. CJx este unul din proiectele din campania Cluj Napoca 2021. Faceţi parte şi din echipa care gestionează, gândeşte şi ia decizii pentru campania Cluj 2021 sau CJx e un proiect separat.

Dan: Noi nu facem parte din echipa care gestionează Cluj-Napoca 2021. CJX este un proiect independent din toate puncetele de vedere, inclusiv financiar, dar susținut și de Cluj-Napoca 2021.
Aceasta a fost ideea noastră de a ne arată susținerea, și ne bucurăm să aflăm că apar diverse alte proiecte ale comunităților din Cluj care arată implicare în dezvoltarea orașului așa cum ne-o dorim cu toții.

5. Demarat în 2014 CJx a anunţat deja planuri pentru 2016. Cum alegeţi oraşele pe care urmează să le vizitaţi? Până când va continua campania?

Dan: Alegerea orașelor se face după o discuție cu cei de la Cluj-Nappoca 2021, chiar dacă CJx este un proiect independent, el este un proiect venit să sprijine candidatura orașului la titlul de Capitală Culturală Europeană, prin urmare bugetul pe care reușim să-l strângem îl intersectăm cu nevoile asociației, rezultând astfel un traseu. Mă rog, aceasta este un rezumat grosier a deciziei includerii unui oraș pe traseul CJx.

În 2016 sigur va mai exista o ediție, continuarea proiectului până în 2021 depinde de rezultatele din toamna lui 2016. Avem deja stabilite destinațiile pentru 2016 dar le vom face public până la finalul anului, tot ce putem spune este că pregătim o ediție mai mare, care se va desfășura pe o mai lungă perioadă de timp.

clujxfoto

6. E o adevărată plăcere şi să citeşti articolele despre oraşele vizitate. Din ce ai văzut până acum, care ar fi oraşul ale cărui proiecte şi candidatură seamănă cel mai bine cu Clujul?

Gabi: Mulțumim 🙂 Sperăm să inspirăm cititorii în călătorii viitoare, iar pe unde merg să promoveze Clujul.
Avem până acum 22 de orașe din 19 țări europene și putem spune că fiecare este altfel, iar asta este normal. Fiecare oraș este unic în felul lui, așa trebuie să se prezinte și proiectul ECOC. Găsim asemănări în diverse probleme, cum este cazul bulgarilor cu comunitatea romă, sau spații abandonate care au nevoie de o revitalizare și o nouă direcție către cultură, însă cel mai des întâlnim problema perceperii de către cetățeni ai acestui proiect. Unii vor dezvoltare dar nu înțeleg rostul sacrificiilor, alții se întreabă de cheltuim bani pentru evenimente când sunt destule alte nevoi.

7. Nu ştiu în ce măsură există cifre despre bugetele oraşelor candidate de la noi, dar din experienţa oraşelor vizitate, succesul campaniei unei candidaturi la CCE este condiţionat de fonduri, sau ideea şi comuniatea sunt cele mai importante atuuri?

Dan: Ar fi absurd să spunem că fondurile nu sunt importante, dar nu acestea constituie punctul decisiv. Da, dorința comunității de a câștiga titlul este un atuu extrem de important pe care un oraș poate să-l aibe.

Gabi: Orașele candidate de la noi ar trebui deja să aibă bugetul necesar pregătit. Nu cred că-l vom afla prea curând din presă, poate doar anul viitor când vom afla cine sunt finaliștii și care este planul lor. Succesul este determinat de sinceritatea cu care un oras se prezinta, atat in ceea ce priveste problemele, cat si planurile de viitor. Apoi este foarte important ca acest titlu sa fie dorit de catre cetateni, nu doar de primarie sau asociatia care se ocupa de candidatura.

8. Comparativ cu oraşele din Grecia, candidate tot pentru 2021, în ce stadiu sunt pregătirile celor de la noi? S-au apucat grecii mai repede decât noi de proiecte?

Dan: Kalamata este cel mai bine pregătit oraș din Grecia pentru candidatură. Au început oficial anul trecut în octombrie, o diferență mare dacă facem comparație cu orașul nostru, însă au fost printre primii din Grecia. Inițial această idee a apărut cu un an înainte, la propunerea consiliului local, dar a fost apoi încetinită de schimbările politice. Din fericire au rămas cu același primar, astfel ideea a putut fi continuată. Sunt conștienți că au început foarte târziu, însă consideră că au făcut o treabă bună ținând cont de timpul scurt. Au un birou oficial, tânăr, cu angajați și colaboratori profesioniști.
Gabi: Clujul cred ca a început cel mai devreme, comparativ cu alte orașe din România sau Grecia. Este un avantaj, dar am întâlnit și candidați care au reușit să câștige deși aveau mai puțin de un an de pregătire. Nu au făcut o treabă destul de bună, ce-i drept…

8. Dintre candidaturile deja anunţate, e drept multe încă în stadiu declarativ, ce oraş credeţi că ar fi potrivit să reprezinte România cu titlul de Capitală Culturală Europeană 2021. (Aşa într-un exerciţiu de imaginaţie în care Clujul nu ar fi oraş candidat).

Dan: Șansele cele mai mari cred că le are Timișoara.

Gabi: Avem câteva orașe cu candidaturi interesante, însă toată această experiență ar trebui să trezească idei și dorința de a continua. Indiferent dacă vor câștiga sau nu, ar fi bine să pregătească un Plan B și să continue dezvoltarea orașului, nu trebuie să aștepte o aprobare de la Uniunea Europeană.
Atât Consiliul Local și Primăriile cât și Guvernul ar trebui să înțeleagă acum că este nevoie de o alocare mai mare a bugetului pentru cultură, iar prin cultură putem contribui la dezvoltarea orașului în multe direcții.

9. Plecând de la cazul oarecum asemănător al oraşului Varna, care va fi European Capital of Youth, dar care nu a primit şi titlul de European Capital of Culture în 2019, crezi că faptul că anul acesta oraşul vostru deţine titlul de European Capital of Youth îi scade şansele de a fi ales şi pentru 2021?

Gabi: Nu, din contră, cred că este o bună oportunitate. Strângând experiență anul acesta, vom ști cum să gestionăm mai bine anumite situații pentru 2021. Varna a candidat de 3 ori pentru Youth Capital până când a câștigat, iar pentru 2032 vor candida din nou pentru titlul ECOC. Sunt dezamăgiți, dar recunosc că Plovdiv a meritat mai mult acest titlu. Noi ne dorim să câștigăm, dar în cazul în care nu se va întâmpla asta sperăm să nu se abandoneze nicio o idee bună și să ne continuăm dezvoltarea orașului așa cum s-a procedat în ultimii ani.

10. Care e în opinia ta atuul Clujul în “competiţia” pentru titlul de Capitala Culturală Europeană 2021.
Gabi: Clujul cred ca este cel mai bine informat despre ce inseamna acest titlu, nu am observat implicatii politice si nici nu au fost scandaluri pana acum, lucruri pe care le-am vazut in presa privind alte orase. Cred ca suntem bine pregatiti pentru candidatura, insa cu siguranta vom avea surprize dupa prima runda. Avem un avataj si in ceea ce priveste consultanta externa, iar nemtii de la Acultos au un portofoliu bogat cu orase cu care au colaborat si au castigat titlul ECOC.

11 Există planuri de colaborare între CJx şi proiecte din alte oraşe româneşti candidate? Aţi avut până acum vreun feedback de la cineva?

Gabi: Momentan nu există discuții cu alte orașe candidate, dar vrem ca anul viitor să le facem o vizită. O informație în exclusivitate, aș spune 🙂
Există deja discuții de colaborare între orașele din Grecia cu cele din România, proiecte oficiale și colaborări concrete. Așa cum am văzut la greci acorduri de susținere reciprocă între orașele candidate, indiferent de cine câștigă, așa mi-ar plăcea să văd și la noi. Spre exemplu, Kalamata și Tripoli sunt la 90km distanță. Deși sunt rivali în această competiție și se cam încurcă, au hotărat că indiferent cine va câștiga, celălalt oraș îl va susține.

Până la urmă beneficiază întreagă zonă, nu doar orașul.

Poate are Timișoara vreo propunere 🙂

Multumim.

Din echipa CJx 2015 au făcut parte pe lângă Dan (www.ciulea.ro) şi Gabi (psaico.info), Teo (www.teoskitchen.ro) şi Anne-Marie (theannemarie.ro).

cjx.ro

www.facebook.com/cjx.ro

0 comments

Leave a reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Toti pentru POLI #incepe

Fundaţia Calea Victoriei

Abonare

Titlul articolului direct în mail

#nuinseamnanu

ASU POLI Centrul de Copii si Juniori