Despre trenuri si forme fara fond.
CFR Calatori a facut o schimbare istorica, trenurile “personal“, “rapid” si “accelerat” nu mai exista de la inceputul lui decembrie 2011 decat in constiinta culturala colectiva.
Odata cu aparitia brosurii Mersul trenurilor 2012, CFR a schimbat denumirile claselor de tren. In consecinta trenurile Accelerat, Rapid si Personal nu mai exista, fiind inlocuite de InteRegio, o “struto-camila” intre Rapid si Accelerat in ceea ce priveste pretul biletului si de clasa Regio care va denumi mult mai pompos banalul tren personal.
Nu, nu am citit niciunde nimic despre un import masiv de material rulant nou, asa ca toata modernizarea tine de numele trenurilor, nu si de conditiile de calatorie.
Nu imi propun sa intru in detaliile tehnice si implicatiile acestor modificari, gasiti mai jos un fragment din comunicatul de presa plus link catre impricinati.
Evident, toata treaba are legatura cu alinierea la normele UE, a carei economie probabil ca se poticnea din cauza trenurilor personal ale CFR.
Povestea mi-a amintit de nenea Titu Maiorescu, cel care pe la 1868 a pus bazele teorieri formelor fara fond.
Ceea ce deplangea el atunci, introducerea unor institutii dupa modelul occidental, fara a avea acoperire, fara a schimba nimic in fond, fara a tine cont de realitatile romanesti, este si astazi, la aproape 150 de ani distanta… o situatie la fel de des intalnita.
Concluzia e ca unele lucruri nu se schimba… si ma opresc aici.
Nu am reusit sa aflu de cand exista denumirile vechi, probabil de pe la inceputurile CFR, dar nu pot sa nu ma gandesc insa la toata istoria, la tot ceea ce inseamna tren personal, rapid sau accelerat in amintirile fiecaruia dintre noi.
Odata cu trecerea la Mersul de Tren 2011-2012, – din necesitatea alinierii transportului feroviar de calatori la normele legislatiei europene in domeniu -, actualele ranguri de trenuri de calatori vor fi structurate, in functie de serviciile oferite, în trei noi categorii: Intercity (IC), InterRegio (IR) si Regio (R).
Noutati in noul mers de tren:
reducerea duratelor de parcurs ale trenurilor de rang superior pe anumite distanţe
noi legături directe cu trenuri InterRegio
pastratrea tarifului la trenurile Intercity și Regio (fostele Intercity-uri şi Personale)
tariful la trenurile InterRegio este cuprins între tariful fostelor trenuri accelerat şi rapid
abonamentele la tren InterRegio vor scadea fata de Rapid cu o sumă între 40 lei/ab şi 140 lei/ab , iar faţă de Accelerat vor crește în medie cu 10 lei/ab
„Procent de fidelitate”, cu reducere intre 10-20 % pentru calatoria cu mai multe trenuri aplicate la biletele intregi adult si 50% reducere la copii (alte detalii)
Nu stiu despre voi, dar mie nici macar de sunat nu imi suna foarte bine Regio si mai ales InterRegio.