Esenţialul despre Top Social Brands 2014
Top Social Brands 2014, conferinţa organizată pentru a-l şaselea an la rând de revista Biz s-a încheiat cu anunţarea rezultatelor studiului Top Social Brands care monitorizează activitatea în social media a brandurilor. Anul acesta a fost marcat de câteva apariţii în TOP 10 a unor branduri care intră pentru prima dată în top, asta în timp ce la vârf lucrurile rămân neschimbate.
Vodafone şi-a asigurat şi anul acesta primul loc în Top Social Brands nimic mai firesc dacă ne gândim la campania Ghiţă Ciobanul. Înainte de a mă opri la top, propun un scurt rezumat al discuţiilor ce au avut loc pe 6 iunie 2014 la Howard Johnson Grand Plaza Bucureşti, în cadrul conferinţei.
Ziua a fost deshisă de Remco Janssen, fondator al Proudly Represents companie din Olanda specializată în PR corporate. În sesiunea Viitorul contectivităţii sociale pentru branduri, Remco a punctat faptul că ne aflăm în epoca mobilităţii prin excelenţă, că utilizatorii doresc platforme şi aplicaţii cu cât mai multe opţiuni. În viitor e foarte probabil ca online-ul să devină din ce în e mai nişat, iar asta se va refelcta şi în tipurile de reţele sociale ce vor deveni populare. De altfel o bună parte din prezentarea a vorbit despre teşele sociale mai mult sau mai puţim inedite, de la defunctul Hyves, lansat în 2010 dar care nu areuşit să se impună, până la Snapchat, WeChat, Finder, Vine.co sau Instagram.
Un loc aparte îl au platformele BuzzFeed sau UpWorthy care au reuşit să redefinească pe undeva noţiunea de “ştire”. Remco se întreabă de fapt în ce măsură putem numi “ştiri” materialele respective, o întrebare cât se poate de pertinentă de altfel.
The Social Responsability and critical thinking, a doua sesiune, a fost de schisă de Radu Atasnasiu antreprenor şi membru al Advisory Board la Maastrich School of Management-Raţiu care a explicat şi exemplificat subiectul fallacies, acele erori de argumentare, mai mult sau mai puţin intenţionate, offside-uri logice, adică acele raţionamente / argumente greşite de care ne folosim pentru a mina argumentaţia celuilalt. Paradoxal sau nu, acest tip de discurs este folosit cel mai adesea în discuţiile… casnice.
Cristina Popescu, Director de conunicare corporativă la Danone a vorbit despre transparenţă, despre campanii le cu bloggeri, dar şi despre deschiderea companiei care îi aşteaptă pe toşi cei interesaţi să viziteze fabrica şi să vadă pe viu întreg procesul tehnologic. Danone are de curând şi un site nou care pune accentul în primul şi în primul rând pe informaţie.
Cristian China Birta, ex-aka Chinezu, rebranduit cristianchinabirta.ro (a propos, Blogal Inititative a împlinit chiar ieri 3 ani, motiv pentru care un LMA merge spre ei şi de la mine). Intervenţia lui a fost despre responsabilitate şi profesionalism ceea ce e de aşteptat atât de la bloggeri cât şi de la agenţii dar şi împotriva hater-elii gratuite şi mai ales neinformate. Altfel spus, nu te obligă nimeni să îţi placă un produs sau altul, dar atunci când o faci e bine să ai un ton decent şi mai ales să vorbeşti în cunoştinţă de cauză (adică să te informezi şi să ştii totul despre produsul ori serviciul pe care îl critici.
Ana Maria Năstase, PR Specialist la PepsiCo România şi Raluca Duţă Community Manager la Gollin Haaris au vorbit despre campania Ia-ţi Vara în Cap, una extrem de reuşită (şi spun asta din perspectiva unui fan dedicat al celuilalt tip de Cola).
Ultima parte a întâlnirii a fost evident dedicată Top Social Brands 2014, a VI-a ediţie a brandurilor din România cu cea mai mare implicare în Social Media, top prezentat de Marta Uşurelu, Redactor-şef, revista Biz. Topul a inclus şi ân acerst an 50 de companii prezente în social media, pe mai multe platforme, care au un blog de companie şi care au realizat campanii în online şi în offline. (Toate detaliile legate de metodologie, despre top, dar şi despre prezenţa în social media a fiecărui brand sunt disponibile ân revistă dar şi pe www.revistabiz.ro/top-social-brands)
Top 10 Social Brands 2014: 1. Vodafone; 2. Samsung; 3. Avon; 4. Lidl; 5. Pepsi; 6. Petrom; 7. Coca-Cola; 8 Heineken; 9. Danone; 10. ROM.
Dacă celelalte branduri se regăsesc de regulă în top 10 an de an, performeri acestei ediţii sunt LIDL şi ROM care au reuşit să impresioneze încă de la debut, ca să spun aşa.
În ceea ce priveşte aşteptările pentru lunile care urmează, probabil că “lupta” se va da tot pe facebook, în campanii online şi offline, un rol important în vizibilitate brandurilor urmând să joace de asemenea şi evenimentele organizate. E puţin probabil ca vreo altă reţea (google+, de esemplu) să devină suficient de populară în România pentru a deveni relevantă în zona corporate.