Gerhard Hallstatt (Allerseelen) – Un trubadur printre flori de colt (ro/en)
Gerhard Hallstatt este liderul şi omul din spatele Allerseelen, trupă ce va urca pe scenă în cadrul celor trei concerte Signum Imperii – ediţia I ce au loc în a doua parte a acestei săptămâni.
O.D.K şi Spiral Thought Production ne invită joi, pe 9 octombrie în Subsol Club din Braşov, duminică 12 octombrie în Question Mark din Bucureşti şi sâmbătă 11 octombrie în Rock Pub din Câmpulung Muscel, toate cele trei concerte urmând să fie deschise de Amarthalos (citeşte un interviu cu Amarthalos).
Gerhard Hallstatt, scriitor şi muzician, a debutat la mijlocul anilor ’80 ca percuţionist în Orgien Mysterien Theater al lui Hermann Nitsch, reprezentant al curentului Acţionismul Vienez. Este pasionat de miscticism, shamansim, dar şi de natură, de munte, de forţa şi energia pe care acestea o emană.
Figură aparte a culturii underground, Gerhard Hallstatt pare că îşi propune să realizeze o sinteză culturală între muzică, literatură şi experienţele ezoterice şi suprarealiste care într-un fel sau altul le influenţează sau determină pe primele amintite.
Informaţii despre cele trei concerte puteţi afla accesând Signvm Imperii – first edition – Allerseelen
Salut! Mulţumesc pentru ocazia de a realiza acest interviu. În primul rând v-aş ruga să faceţi o scurtă introducere pentru cei care nu vă cunosc foarte bine, spuneţi-ne câteva cuvinte despre viaţa, munca, muzica şi ideile/idealurile dumneavoastră.
Am fondat Allerseelen în 1989. La început a fost un proiect solo. Primele materiale au fost casete cu înregistrări ritualice și ritmice, care au fost inspirate de alchimie și șamanism. Când Allerseelen a primit cele dintâi invitații la concerte, am invitat prieteni din alte grupuri pentru a cânta partea de baterie sau bass sau pentru a lua parte într-un fel sau altul la aceste performanţe live. Aşa că, foarte curând Allerseelen s-a transformat într-o trupă în adevăratul sens al cuvântului, în care se regăseau membri ai unor trupe ca Blood Axis, Cawatana, Graumahd, Hekate, Svarrogh, Waldteufel și din alte proiecte, care făceau parte din formula de live a Allerseelen. Dar până astăzi eu sunt cel care a scris toate piesele. Practic, am fost întotdeauna inima Allerseelen – și se regăseşte mult din inima şi sângele meu în versurile scrise – dar mă bucur să fiu înconjurat pe scenă și în studio de muzicieni talentaţi, maeştrii şi maestre care stăpânesc cu multă ştiinţă instrumentele. Baterista Christien H și basista Noreia au avut un rol foarte activ și important în procesul de decizie atunci când am stabilit piesele care ar putea să sune bine pe scenă şi cele care s-ar putea să nu fie tocmai potrivite (pentru live).
Atunci când nu cânt, scriu – cartea mea Blutleuchte în care am scris despre arta și tradițiile din mai multe țări, cum ar fi Spania, Italia și, de asemenea, România – a apărut în urmă cu câțiva ani, cu ediţii în limba engleză și franceză. Sunt de asemenea pasionat de fotografie. Dar, practic, mă concentrez pe muzică: îmi place să mă joc cu sunete si ritmuri – și se pare că şi lor le place să se joace cu mine.
Muzician, scriitor, fotograf și călător, care este definiția pe care ai alege-o și cum se influențează reciproc toate cele amintite? Spuneaţi cândva “Mă văd astăzi ca un soi de trubadur în epoca electronică”. Ce înseamnă pentru dumneavoastră a fi artist, care ar fi astăzi rolul, obiectivul unui artist?
Poate cuvântul trubadur contemporan – care face muzică și călătoreşte – ar putea fi o descriere ideală a modului meu de viață. Am fost întotdeauna fascinat de puterea muzicii, puterea, forţa ei, de asemenea de intensitatea pe care o are. Eu consider muzica un drog psihoactiv – poate fi un medicament, dar poate fi, de asemenea, o otravă: un CD excepţional sau un concert intens oferă multă energie și entuziasm celor care-l ascultă. Și poate că aceasta ar trebui să fie misiunea artistului – să creeze acea artă care să aibă o anumită putere de a vindeca, de a da putere, de a da încredere, o experiență care să îi facă pe oameni mai puternici și mai pozitiv. Desigur asta ar putea fi de asemenea o misiune imposibilă.
Allerseelen: Das Feuer fragt
Numele Allerseelen înseamnă în germană Ziua Tuturor Sufletelor. De ce aţi ales acest nume, atunci în anii 80? Cum ați descrie evoluția proiectului? Privit dintr-o perspectivă muzicală Allerseelen s-a schimbat sau putem găsi aceleași influențe NeoFolk, Martial Industrial, post-industriale? De fapt, ce credeţi despre genurile muzicale și despre nevoia de a eticheta totul?
Allerseelen este cuvântul german pentru All Souls Day, marcată pe 2 noiembrie. Înseamnă (pentru mine) o legătură strânsă între viață și moarte. Am ales numele Allerseelen cu mulți ani în urmă pentru că mi-a plăcut sonoritatea și semnificația cuvântului – Aller înseamnă de asemenea univers iar Seele înseamnă suflet, și dintr-un punct de vedere panteist ambele sunt una, acelaşi lucru. Muzica de la începuturi ale Allerseelen avea o atmosferă foarte puternică de Noiembrie – era înnegurată, demonică, melancolică, mizantropă. Aceasta este o înregistrare timpurie care va fi foarte curând disponibilă din nou intr-o editie limitată pe CD:
Allerseelen CD Frühgeschichte I. Schwartzer Rab:
Nu-mi place prea mult să vorbesc despre muzică, genuri muzicale. Este dificil să descrii o realitate invizibilă, este dificil să găseşti cuvinte pentru un limbaj cum este muzica, limbaj care există fără cuvinte. Este mult mai ușor doar să o asculţi. Muzica s-a schimbat mult în toți acești ani şi eu însumi m-am schimbat mult la rândul meu. Muzica Allerseelen a devenit mult mai pozitivă, are mult mai multe elemente electronice. Primele înregistrări erau ca nişte coloane sonore, acum scriu piese. Chiar și melodii recente inspirate din ceva atât de întunecat cum e moartea au astăzi o perspectivă mai degrabă optimistă.
Unde vă găsiţi inspiraţia, ce fel de lucruri sau evenimente vă oferă material pentru creaţie? Aveți o relație specială cu natura și munți, ce anume căutați atunci când vizitați un loc sau un munte de unul singur cu rucsacul în spate?
Îmi place natura. Orașele sunt ok pentru mine pentru două sau trei zile, dar apoi îmi fac rău. Un oraș este ca o otravă – și am găsit antidotul împotriva acestei otrăvi pentru ochii și urechile mele în munții mei dragi. Aceasta este, probabil, lucrul pe care îl caut în munți: să găsesc o cură, un medicament, să fiu vindecat prin peisaje frumoase și puternice, în zone izolate, în deșerturi mizantropice unde Floarea de colţ este medicamentul/antidotul după care tânjesc trupul și spiritul meu. Îmi place cuvântul românesc pentru Edelweiss: Floare de colt – si m-am bucurat când am găsit acest medicament în Munţii Bucegi și, de asemenea, la Piatra Craiului acum doi ani. Munţii îmi dau multă energie – și această energie este esențială pentru creativitate mea: îmi place să fiu creativ, și trebuie, am nevoie să fiu creativ. Foarte probabil, iubesc muntele şi pentru că acolo oamenii sunt o specie rară – și când, după multe ore, te întâlneşti cu câteva exemplare ale acestei specii, acestea sunt de obicei personalități puternice și pozitive de o calitate deosebită şi un caracter puternic, pe care probabil nu le vei găsi găsi în orașele bolnave.
Când am cântat ultima dată în Transilvania, am aşteptat cu mare nerăbdare să petrec mult timp în peisajele minunate ale Munţilor Bucegi şi în Munţii Piatra Craiului. Am găsit acolo medicamentul pe care îl căutam? Categoric. M-am întors în Austria cu amintiri şi o experiență deosebite: vârfuri minunate, cabane arhaice, un pui de urs, un cioban oferindu-i o Floare de colt unei femei frumoase, universul spiritual ascuns al peşterii Ialomița cu apa sfântă/sfinţită pe care am luat-o cu mine pentru turnee, o strângere de mână puternică venită din partea călugărului de acolo, care mi-a şi dat putere, sunetul de toaca în mănăstirea din apropiere. Înainte de aceste experiențe, România, Transilvania erau pentru mine terra incognita. Apoi am ajuns să cunosc un pic din această frumoasă terra incognita – și aștept cu nerăbdare să fiu din nou acolo foarte curând.
Cum v-aţi apropiat de gânditorii români Emil Cioran și Mircea Eliade?
Operele ambilor scriitori sunt aventuri spirituale. Mai ales Mircea Eliade cu cărţile despre alchimie și șamanism a fost destul de important pentru mine și primii ani ai Allerseelen: am cumpărat aceste cărți, pe când aveam 20 de ani dintr-o librărie esoterică din Viena. În special descrierile pe care le face unor șamani care au folosit instrumente muzicale pentru a invoca spiritele și aveau pe hainele lor magice zeci de obiecte din metal pentru a crea zgomot sunt cele care m-au inspirat foarte mult pentru propriile mele înregistrări. Doar în urmă cu câțiva ani am descoperit marile povestiri și romanele lui Mircea Eliade, magice şi suprarealiste, cum e Domnişoara Christina. O altă sursă importantă românească de inspirație a fost și este E.M. Cioran, care şi-a petrecut copilăria și tinerețea într-un mic sat (Răşinari) aproape de Sibiu pe care sper să îl vizitez de această dată. În momentul de faţă citesc Notele lui din perioada 1957 – 1972. Cred că prima lui carte pe care am citit-o a fost Lacrimi și sfinți – care a fost scrisă în perioada în care încă trăia în Rasinari. Aveam atunci în jur de 23 de ani.
Cioran a scris atât de mult despre moarte și misticism – și singurul lucru pe care l-a iubit cu adevărat a fost muzica clasică. Îmi place unul din textele din scrierile sale, în care se gândeşte dacă ar trebui să se sinucidă într-un râu (în Sena ca Paul Celan), sau în muzică – și a decis să se sinucidă în muzica. Atmosfera unora din scrierile sale este uneori foarte apropiată de cea a primelor înregistrări Allerseelen – dar nu sunt sigur dacă lui i-ar fi plăcut. Este o idee ciudată și suprarealistă să ţi-l imaginezi pe E.M. Cioran ascultând în micul lui apartament casete din prima perioadă a Allerseelen. Presupun că a avut şi el un pick-up și mi-ar place să îi văd colecția de viniluri. Dar poate el asculta muzică clasică doar la radio? Odată am înregistrat un cântec inspirat de cuvintele lui: “Pe sâni de muieri am visat Mănăstiri spaniole” Nu l-am lansat niciodată, dar cred că încă îl mai am pe undeva în arhiva mea. Sunt, de asemenea, interesat de viaţa fratelui său Aurel Cioran. Poate că în curând voi citi câteva texte de Cioran, în Munții Cindrel. Ţin întotdeauna un jurnal în timpul călătoriilor – și într-o zi sper să public de asemenea şi paginile scrise în 2012 în Bucegi și Piatra Craiului.
Primul concert cu Allerseelen în România a avut loc la Râşnov la Ghost Fest în acest an, 2012 Cum a fost această experiență (din punct de vedere muzical, dar şi din punct de vedere uman, ca experiența culturală).
Acest Festival a fost o experiență extraordinară pentru noi. Pentru că noi toți – baterista Christien, basista Noreia și solistul trupei Gerhard – suntem îndrăgostiţi de natură – unora dintre noi le plac pădurile, unii dintre noi iubesc munții. Ghost Fest din Transilvania, înconjurat de păduri și munți, a fost un loc ideal pentru noi, și am cântat cu bucurie câteva dintre piesele noastre preferate pentru o audiență minunată şi entuziastă. Am cântat relativ la începutul serii, așa că ne-am bucurat, de asemenea live, în timp ce eram pe scenă, de un frumos apus de soare în Transilvania. Ghost Fest a fost un eveniment minunat. Atmosfera în acele două zile și două nopți a fost excelentă, am avut ocazia să cunoaştem o multime de oameni deosebiţi, și ne-am bucurat să se întâlnim din nou cu prietenii de la Dordeduh. În Austria am văzut de multe ori Negura Bunget live. După concert nu doar că am petrecut ceva timp în munți, ci am şi vizitat, de asemenea, orașe precum Sighișoara, și, de asemenea, am filmat în interiorul bisericii fortificate din Prejmer, o locaţie impresionantă:
Allerseelen: Kehrst mehr zurück nicht (Prejmer):
Noul album Allerseelen, Terra Incognita va fi lansat în 2015 în Newsletterul din Septembrie trimis de Aorta aţi oferit câteva sample-uri- Spuneţi-ne câteva lucruri despre noul album, despre artiștii cu care lucraţi, despre temele și mesajele de pe album.
Până în prezent am înregistrat șapte sau opt melodii. Două piese au fost inspirate de o călătorie în Finlanda acum doi ani – luminile verzi ale aurorei boreale, cuțitul tradiţional finlandez numit puukko și Kalevala. Terra Incognita este un simbol pentru multe lucruri – moartea, dragostea, inconștiența, viitorul. Despre cosmos stim la fel de puţine lucruri ca şi despre sufletul nostru. Noi nu ne cunoaștem – și asta mă face să mă gândesc din nou la un citat de E.M. Cioran pe care l-am citit acum câteva zile, în notele lui din perioasa 1957 – 1972: Cineva poate fi creativ doar atâta timp cât nu ştie prea multe despre sine însuşi – imediat ce cineva ştie prea multe despre sine însuşi este condamnat la o viață fără creativitate. Aşa că mă bucur că eu sunt încă plin de enigme pentru mine însumi, că sunt la rândul meu o Terra Incognita.
Am compus toată partea muzicală și cele mai multe dintre versurile pentru CD-ul Terra Incognita – versuri pe care nu le-am scris, le-am preluat din Olandezul Zburător de Richard Wagner și dintr-un poem al lui Friedrich Nietzsche. Noreia basista care mă acompaniază live și Marcel P, basistul care apare pe materialele de studio apar pe aproape toate piesele. Mai multe înregistrări au chitare electrice cântate de Lanz, care la rândul lui a mai cântat în trecut cu Allerseelen – el cântă în mai multe trupe austriece, cum ar fi Graumahd (neofolk), Amestigon (black metal), Der Blutharsch (krautrock). Unele piese au şi violoncel. Probabil vom avea pe două piese şi o voce feminină, pe Laurita Peleniute, o cântăreață minunată din Lituania pe care am cunoscut-o anul trecut, la Vilnius, când am cântat acolo.
Sperăm să lansăm CD-ul Terra Incognita la sfârșitul primăverii 2015. Mai jos puteţi asculta un fragment din piesa cu versuri din Olandezul Zburător al lui Richard Wagner- și Richard Wagner a fost un fel de trubadur la rândul lui, a fost inspirat să scrie această operă, pe când călătorea cu vaporul de la Riga în Norvegia:
Allerseelen: Totenschiff (55 “) (Terra Incognita CD 2015)
Iarba neagră este cea mai recentă piesă lansată. Are un un vizual puternic iar versurile, interpretate în română, îi aparţin lui Nichita Stănescu. De ce aţi ales limba română, este o “lansare specială” în vederea celor 3 concerte care urmează, și de ce Nichita Stănescu?
Efectele vizuale au fost create de către Kirill Mironovy, poemul este recitat de muzicianul român Oly Sinnister Sinn. Mihnea Badea de la Cavalleria Events – care a organizat concertul nostru de la Râşnov și se ocupă de asemenea de concertele din octombrie 2014 de la Braşov, Bucureşti şi Câmpulung Muscel – a sugerat cu câteva luni în urmă ca Allerseelen să compună o piesă specială plecând de la un poem extrem de întunecat scris de Nichita Stanescu: Tocirea . Nu cunoşteam poezia şi nu îl ştiam de altfel nici pe poet. Dar mi-a placut foarte mult simbolismul lui cu calul alb și iarba neagră și am început foarte repede să lucrez la piesă. În prima fază m-am gândit să înregistrăm piesa în germană, dar mi-am dat repede seama că ar avea mai mult sens, înţeles ori greutate, ca această piesă să aibă versuri în limba română. În consecinţă, Iarba Neagră este prima piesa Allerseelen în limba română – și poate că nu este ultima. Există o tradiție specială a trupei Allerseelen de a înregistra şi melodii în alte limbi – am înregistrat cântece în limba catalană, italiană, spaniolă, rusă.
Allerseelen Iarba Neagra:
La ce să ne aşteptăm, ce o să putem asculta în cadrul celor trei concerte Signum Imperii I ce au loc peste câteva zile? Cine vă va fi alături pe scenă?
Line-up-ul nostru nu va fi o surpriză pentru cei care au fost la Râşnov în urmă cu doi ani: vor fi aceiaşi oameni pe scenă – fetele din Austria Christien H și Noreia cântă la baterie şi bass şi eu, Gerhard Hallstatt, voi fi responsabil din nou pentru partea de voce şi electronice. Am călătorit în actuala formulă în mai multe țări – Rusia, Finlanda, Estonia, Lituania, Portugalia.
În ceea ce priveşte concertele din 2014 sperăm sincer ca publicului român să îi placă piesele noastre la fel de mult i-au plăcut ultima dată la Rasnov. Între timp am lucrat la mai multe piese noi, iar cu puțin noroc bun, vom cânta live şi Iarba Neagră. În momentul de faţă încerc să învăţ versurile pe de rost ceea ce nu e tocmai uşor pentru că nu vorbesc deloc română – în drumeţiile prin munții României am comunicat în limba engleză și spaniolă, și îmi amintesc că am vorbit câteva cuvinte în italiană cu un călugăr în faţa Peşterii Ialomiţa. Poate vom cânta cu această ocazie şi piesa Kehrst zurück nicht mehr pe care am folosit pentru clipul video filmat în Prejmer, pentru că are o strânsă legătură cu istoria României. Vom aduce cu noi de asemenea, CD-uri cu Allerseelen și cel mai nou model de tricouri “chocolate-brown” pentru fete şi tricouri cu două motive Allerseelen.
Vă mulțumesc foarte mult. Dacă doriți să adăugați ceva, ori să menţionaţi un aspect pe care nu l-am amintit, vă rog să o faceți!
“Pasiunea pentru muzică este ca o mărturisire. Știm mai multe despre o persoană necunoscută care o iubește decât despre cineva cu care ne petrecem fiecare zi, dar care rămâne indiferentă în ceea ce privește muzica “(Emil Cioran: Despre neajunsul de a te fi născut ).
https://www.facebook.com/allerseelen.allerseelen
http://allerseelen.bandcamp.com/album/rauhe-Schale
https://www.facebook.com/aorta.mailorder.aorta
http://www.discogs.com/seller/Aorta.Mailorder
***************************************************
QUESTION
Hello, and thank you for the interview. First of all, please introduce yourself to those who don’t know you very well, tell us a few words about your life, your ideas and your work.
I founded Allerseelen in 1989. In the beginning it was a solo project. The first releases were cassettes with ritual and rhythmical recordings that were inspired by alchemy and shamanism. When Allerseelen received the first concert invitations, I invited friends from other groups to play drum or bass or to participate in another way for these live performances. So very soon Allerseelen had turned into a music group with members of Blood Axis, Cawatana, Graumahd, Hekate, Svarrogh, Waldteufel and other projects as live musicians for Allerseelen. But still today I am writing all of the songs. Basically I have always been the heart of Allerseelen – and there is a lot of my heart-blood in my lyrics – but I am glad to be surrounded on stage and in the studio by talented musicians, maestras and maestros who know to play their instruments. Drummer Christien H and bassist Noreia have been very active and important in the process of deciding which songs could work fine on stage and which ones rather not. I am also writing – my book Blutleuchte in which I wrote about art and traditions from various countries like Spain, Italy and also Romania – came out some years ago in English and French editions. I also like to photograph. But basically I concentrate on music: I love to play with sounds and rhythms – and they seem to love to play with me too.
QUESTION
Musician, writer, photographer and traveller, which is the definition you would chose and how do they influence each other? You were saying once “I see myself nowadays like a kind of troubadour in a electronic age”. What is for you artist’s meaning, objective or role?
Maybe the word contemporary troubadour – making music and travelling – might be an ideal expression for my way of life. I have always been fascinated by the power of music, its strong quality and intensity. I consider music as a psychoactive drug – it may be medicine, but it may also be poison: A great CD or an intense concert gives a lot of energy and enthusiasm to those who listen to it. And maybe this should be the mission of the artist – to create some art that has a certain power to heal, to give power, to give confidence, an experience that makes people more powerful and more positive. Of course this may also a mission impossible.
QUESTION
The name Allerseelen means litterally in german All Souls Day. Why did you choose that name back in the 80’s? How would you describe the evolution of the project? In a musical perspective has Allerseelen changed or we can find the same Neofolk, Martial Industrial, Post-Industrial influences? In fact, what do you think about music genres and the need to label everything?
Allerseelen is the German word for All Souls Day, November 2nd. It means a close connection between life and death. I chose the name Allerseelen many years ago because I liked the sound and significance of the word – All also means universe, Seele means soul, and in a pantheistic point of view both are one. The early music of Allerseelen had a very strong November atmosphere – it was dark, demonic, melancholic, misanthropic. This is a early recording that very soon will be available again in a limited CD edition:
I do not like that much talking about music, music genres. It is difficult to describe an invisible reality, it is difficult to find words for a language named music that exists without words. It is so much easier just to listen to it.. The music has changed a lot in all these years as I myself changed a lot too. The music of Allerseelen became much more positive, got much more electronic elements. The early recordings were like soundtracks, now we are writing songs. And even recent songs that have been inspired something as dark as death have nowadays a quite optimistic outlook:
QUESTION
Where do you find inspiration, what kind of things or events offer you the material for your works? You have a special relationship with nature and mountains, what are you looking for when you visit a place or a mountain by yourself with your backbag?
I love nature. Cities are fine for me for two or three days but then they are making me sick. A city is like a poison – and the medicine against this poison for my eyes and ears I find in my beloved mountains. This is probably the thing that I am looking for in the mountains: To find medicine, to be healed in beautiful and powerful landscapes, in remote areas, in misanthropic deserts where the Edelweiss is the medicine that my body and spirit are longing for. I like the Romanian word for Edelweiss: floare de colţ – and I was glad to have found this medicine in the Bucegi Muntii and also on Piatra Craiului two years ago. Mountains give me a lot of energy – and this energy is essential for my creativity: I like to be creative, and I have to be creative. And very probably I love the mountains because there humans are a rare species – and when after hours you come across some examples of this species, these usually are powerful and positive personalities with a special quality and strong character that probably you won.t find in the sick cities. When we performed last time in Transilvania, I was looking forward very much to spend a lot of time in the wonderful landscapes of Bucegi Muntii and Piatra Craiului. Did I find there the medicine that I was looking for? Definitely. I returned to Austria with great experiences and memories: wonderful peaks, archaic cabanas, a young bear, a shepherd giving a floare de colţ to a beautiful woman, the spiritual underworld of the cave Ialomița with its sacred water that I took with me for my tours, the powerful handshake of the monk there that gave me power too, the sound of the toaca in the nearby monastery. Before these experiences, Romania, Transilvania had been for me a terra incognita. Then I got to know a little bit of this beautiful terra incognita – and I am looking forward to be there very soon again.
QUESTION
How did you get to approach Romanian thinkers like E.M. Cioran and Mircea Eliade?
The works of both writers are spiritual adventures. Especially Mircea Eliade with his books on alchemy and shamanism was quite important for me and the early years of Allerseelen: I bought these books when I was 20 in an occult bookshop in Wien. Especially his descriptions of shamans that used music instruments to invoke spirits and had on their magical coats dozens of metal objects to create noise, inspired me very much for my own recordings. Only some years ago I discovered the great magical and surrealistic narrations and novels of Mircea Eliade like Domnisoara Christina. Another important Romanian inspiration was and is E. M. Cioran who spent his childhood and youth in a little village close to Sibiu which I hope to visit this time. Currently I am reading his Notes 1957 – 1972. I think the first book that I read by him was Tears and Saints – which was written while he still was living in Rasinari. I was then around 23. Cioran wrote so much about death and mysticism – and the only thing that he really loved was classical music. I like the text in one of his writings where he is thinking if he should commit suicide in a river (in the Seine like Paul Celan) or in the music – and decided to commit suicide in the music. The atmosphere of some of his writings is sometimes really close to the early recordings of Allerseelen – but I am not certain if he would have liked them. It is a strange and surreal idea to imagine E M Cioran listening in his small flat to early Allerseelen cassettes. I suppose that he had a record-player and I would like to see his collection of vinyls. But maybe he only listened to classical music on the radio? Once I recorded a song inspired by his words: “Pe sani de muieri am visat manastiri spaniole.” I never published it but I think I still have it somewhere in my archive. I am also interested in the life of his brother Aurel Cioran. Maybe I will read soon some E M Cioran texts in the Cindrel Mountains. I am always writing diary through my travels – and one day I hope to publish also my Bucegi and Piatra Craiului pages from 2012.
QUESTION
Your first concert with Allerseelen in Romania was in Rasnov at Ghost Fest in 2012. How was that experience for you (I’m thinking about the musical, but also about the human, cultural experience).
This Festival was a great experience for us. As all of us – drummer Christien, bassist Noreia and frontman Gerhard – are in love with nature – some of us love woods, some of us love mountains. Ghost Festival in Transilvania, surrounded by woods and mountains, was an ideal place for us, and we were glad to present some of our favourite songs to a great and enthusiastic audience. We played early in the evening, so we also enjoyed during our live performance a beautiful Transsylvanian sunset. Ghost Festival was a wonderful event. The atmosphere in these two days and nights was excellent, we got to know a lot of great people, and we were glad to meet again our friends of Dordeduh. In Austria I had often seen Negura Bunget live. After the concert I did not only spend some time in the mountains but also visited towns like Sighisoara, and I also filmed inside the impressive fortified church of Prejmer:
QUESTION
Allerseelen´s new album Terra Incognita will be released in 2015. In the September newsletter your label Aorta offered some samples. Please tell us a few things about the new album, about the artists you work with, about the themes and the messages of the album.
So far we recorded seven or eight songs. Two songs have been inspired by a travel to Finland two years ago – the green lights of aurora borealis, the traditional Finnish knife named puukko and the Kalevala. Terra Incognita is a symbol for many things – death, love, the unconsciousness, the future. About the cosmos we know as little as about our soul. We do not know ourselves – and this makes me think again of a E M Cioran quotation that I read some days ago in his notes 1957 – 1972: One may only be creative as long as he does not know too much about himself – as soon as one knows too much about oneself, one is condemned to a life without creativity. So I am glad that I am still for myself full of enigmas, that I am Terra Incognita too. I composed all the music and most of the lyrics for the Terra Incognita CD – the lyrics that I did not write, I took from The Flying Dutchman by Richard Wagner and from a Friedrich Nietzsche poem. Live bassist Noreia and studio bassist Marcel P. play their instrument on almost all the songs. Several recordings have electric guitars by Lanz who also played in the past in Allerseelen – he is musician in Austrian groups like Graumahd (neofolk), Amestigon (black metal), Der Blutharsch (krautrock). Some songs have Cello too. We probably will have for two songs also female vocals by Laurita Peleniute, a wonderful singer from Lithuania who we got to know last year in Vilnius when we performed there. We hope to release the CD Terra Incognita in late spring 2015. This is the song with lyrics from Richard Wagner´s The Flying Dutchman – and Richard Wagner had been like a troubadour too as he was inspired to write this opera when going by ship from Riga to Norway:
QUESTION
Iarbă neagră is your latest release. With a powerful visual, it’s using a poem of Nichita Stănescu. Why did you choose to use Romanian language, is it a “special release” for the 3 concerts to come, and why Nichita Stanescu?
The visuals were created by Kirill Mironovy, the poem is recited by the Romanian musician Oly Sinnister Sinn. Mihnea Badea of Cavalleria Events – who organized our Brasov concerts and takes care also of our October 2014 concerts in Brasov, Bucuresti and Campulung Muscel – suggested some months ago to Allerseelen to compose a special song based on a very dark poem by Nichita Stanescu: Tocirea. I did not know the poem before and I also did not know the poet. But I liked a lot its symbolism with the white horse and the black grass and started working very soon on the song. First I thought of recording the song in German – but soon I knew that it made much more sense to have Romanian lyrics for this song. So Iarbă neagră is the first Allerseelen song in Romanian – and maybe it is not the last one. There is a special tradition of Allerseelen to record also songs in other languages – we recorded songs in Catalan, Italian, Spanish, Russian.
QUESTION
What shall we expect for the 3 concerts to come in october? Who will you play along with?
Our line-up won´t be a surprise for those who have been in Rasnov two years ago: It is the same crew on stage – the Austrian girls Christien H and Noreia play drum and bass, and I, Gerhard Hallstatt, will be responsible again for vocals, electronics. We travelled in the current line-up to several countries – Russia, Finland, Estonia, Lithuania, Portugal. For the 2014 concerts we sincerily hope that the Romanian audience will like our songs as much as it did last time in Rasnov. In the meantime we worked on several new songs, and with some good luck we will also perform live Iarbă neagră. Currently I am trying to learn the lyrics by heart which is not that easy as I do not speak Romanian at all – in the Romanian mountains I came along with English and Spanish, and I recall that I talked some words in Italian to the monk in front of the Ialomita cave. Maybe we will present this time also the song Kehrst zurück nicht mehr which we used for the small video filmed in Prejmer as it has a close connection to the history of Romania. And we will bring with us also Allerseelen CDs and brand-new chocolate-brown girlie shirts and t-shirts with two Allerseelen motives.
Thank you very much. If you would like to add something, or talk about something I didn’t mention, please do!
“The passion for music is like a confession. We know more about an unknown person who loves it as about someone with whom we spend every day but who is indifferent concerning music.” (E M Cioran: From the disadvantage of having been born – De l´inconvenient d´etre né)
https://www.facebook.com/allerseelen.allerseelen
http://allerseelen.bandcamp.com/album/rauhe-schale
https://www.facebook.com/aorta.mailorder.aorta
http://www.discogs.com/seller/Aorta.Mailorder
END