Interviu cu Amarthalos inainte de Signum Imperii I
Amarthalos va deschide cele trei seri de concert Signum Imperii – Editia I care ii au ca invitati pe Allerseelen, concerte ce au loc intre 9 si 12 octombrie la Brasov, Campulung Muscel si Bucuresti.
E un proiect mai putin cunoscut publicului, Signum Imperii – Editia I urmad sa fie unul din destul de rarele momente in care avem ocazia de a-l vedea pe scena.
In cele ce urmeaza va propun un interviu cu Amarthalos realizat de Ana Maria C.
Detalii despre concertele Signum Imperii sunt disponibile aici si pe pagina de facebook.
Amarthalos e prezent online pe www.facebook.com/Amarthalos si amarthalos.blogspot.ro
1. Salut! De ce numele Amarthalos? Care e pentru tine simbolistica acestui cuvant?
Buna ziua si bine te-am gasit. In primul rand multumesc pentru interesul acordat proiectului Amarthalos.
Amarthalos a luat nastere dintr-o nevoie strict personala. Amarthalos este o titulatura pe care am considerat-o potrivita pentru a numi acest proiect in 1997, fara a avea o semnificatie anume l-am ales pentru a oferi unicitate, individualitate si putere creatoare. Desi aparent este un nume pur si simplu creat din litere, trebuie precizat ca tot ceea ce presupune Amarthalos este un univers deschis si care se poate interpreta in multe sensuri, putem spune ca este o formula magica iar Amarthalos semnifica exact ceea ce simti in momentul in care asculti muzica.
Tocmai pentru ca Amarthalos are o semnificatie deschisa oricarei interpretari, unele persoane au facut diverse legaturi si voi da doar doua exemple dintre numeroasele semnificatii care i-au fost atribuite acestui nume. Legatura intre denumirile gasite in universul Tolkien, Amarth si Thalos, si de aici Amarthalos = Apa, Raul Sortii, altii au facut o analogie intre Talos un inventator din mitologia greaca la care au adaugat termenul de amar de aici rezultand ca Amarthalos este inventatorul amarului ( sau generic stiinta a ceea ce este amar). Amarthalos nu a fost ales pe aceasta baza, este un nume pur si simplu creat cu rolul de a construi si de a dezvalui un univers propriu mai mult sau mai putin confortabil in imaginatia oricarui ascultator iar tocmai faptul ca ascultatorii au incercat sa gaseasca o semnificatie in aceasta alchimie a literelor imi arata ca formula magica functioneaza dand nastere acestor universuri.
2. Fa-ne te rog un rezumat a calatoriei muzicale pe care ai intreprins-o prin intermediul proiectului tau, de cand a fost lansat si pana acum.
Nu imi amintesc sa fi fost ceva anume ce a dus la aparitia acestui proiect, el a aparut pur si simplu ca un exercitiu al imaginatiei mele, un joc de creatie.
In timp, Amarthalos a devenit o necesitate personala, un instrument prin care mi-am creat un univers in care sa pot experimenta diverse trairi si simtiri, apoi treptat s-a transformat intr-un experiment terapeutic as putea spune. Cu Amarthalos nu mi-am propus sa fac muzica, nu am urmat un model sau o reteta anume, am avut doar niste idei si folosind imaginatia am dat o oarecare forma unor, sa zicem asa, piese muzicale, desi acum suna pretentios spus. La inceput, in 1997, universul Amarthalos a plecat de la niste idei abstracte, o improvizatie de moment si era alcatuit din diverse zgomote produse prin diferite mijloace pe care le-am inregistrat fara a vrea sa aiba statut de eventual album. Toate materialele rezultate au fost inregistrate doar pentru auditie personala. Printre materialele stranse in acea perioada as aminti cateva: Obscura symphonia, Cenusa si jar, In tacere, Dark domain, Urme de cenusa.
La un moment dat am destainuit unor persoane faptul ca am un proiect aparte si a aparut interesul de a fi ascultat. Pe nesimtite in 1998 a aparut The Forest, si am avut ocazia sa atrag o oarecare atentie asupra a ceea ce va deveni Amarthalos, de altfel The Forest a fost primul si singurul material care a fost promovat de altcineva.
Am continuat aceasta calatorie creativa si am strans in timp cateva materiale: …in orizontul intunericului hivernal, La portile intunericului, Innegurate slote, Poarta Zmeilor.
Desi inceputul Amarthalos se incadreaza intr-un fel de black metal zgomotos si necizelat, el prezenta numeroase elemente de ambient, transformarea in experiment ambiental si renuntarea la metal si partea vocala s-a produs in anul 2000 prin aparitia materialului Silhuie Sihla. Apoi au urmat Dincolo de miazanoapte (moina), Din blestemat scrum intrupat, Aeudaimonia (metamorphe), …unde cerurile se despart, Cautare fara sfarsit, Lumina ce se stinge, …intoarcerea lupului, Moina.
Universul Amarthalos s-a transformat, nu stiu daca a evoluat sau nu , dar cu siguranta s-a modificat de la material la material experimentul dand nastere unor bucati precum Light…, Synthesis, Ultimul zbor, Dincolo de viata, Calea a tot ce e uitat, materialul Aeudaimonia l-am reinregistrat intr-o forma total diferita in 2013 si cel mai nou material care a prins contur total intamplator Murmur, plus numeroase alte materiale care nu au fost prezentate vreunui public.
In primul rand cand am pus bazele acestui experiment nu am luat in calcul posibilitatea prezentarii proiectului in fata unui public, asa se explica faptul ca prezenta Amarthalos in scena de evenimente este una timida, de altfel pana in 2010 am prezentat acest proiect doar intr-un cadru restrans in cateva evenimente private. Din 2010 practic am hotarat sa raspund pozitiv invitatiilor de a participa la diverse evenimente, atat cu proiectul Amarthalos cat si in calitate de colaborator in alte trupe prietene. Din 2010 pana in prezent am participat la suita de evenimente “Deep In the Underground” organizate la Brasov, in 2012 am raspuns la invitatia celor de la Laonlyness de a canta impreuna in cadrul evenimentului Ghost Festival de la Rasnov, tot in acelasi an la Brasov am prezentat pentru prima data publicului un alt proiect initiat de mine Aspru, in 2013 am participat la Bucuresti in cadrul evenimentului “A Night of Deep Sorrows”, iar anul acesta am deschis ultima seara in cadrul evenimentului “1 Mai Rock Festival Sibiu 2014”. Ca si evenimente viitoare pentru acest an am deosebita placere sa anunt participarea la Signum Imperii in Brasov, Bucuresti si Campulung Muscel si la Deep in the underground editia a 5-a in Brasov.
3. Ai lansat de curand (in luna iulie a acestui an) un nou material intitulat “Murmur”. Citeam undeva o descriere foarte poetica a lui, cum ca ar evoca imagini ale peisajelor scandinave. Esti de acord cu aceasta prezentare, care ar fi imagistica din care a luat nastere muzica, pentru tine?
Da asa este, Murmur este cel mai recent material prezentat celor interesati de universul Amarthalos. Asa cum am spus la inceput, universul Amarthalos este un univers deschis si poate fi interpretat intr-o multime de sensuri. Este posibil ca anumiti ascultatori sa identifice atmosfera degajata de acest material identica peisajelor scandinave. Nu este gresit sa afirmi acest lucru. Murmur a aparut intr-o singura seara dintr-o joaca in timp ce lucram la un alt material aflat in pregatire de ceva timp Mireasma plina de amaraciune…. Practic dintr-o piesa destinata acestui material s-a transformat intr-un material de sine statator.
Imagistica acestui material/piesa este una spirituala cu o puternica incarcatura sufleteasca, de aici si numele de murmur care poate fi privit tot ca o alchimie de sensuri, simboluri si intelesuri. Murmur este vibratia a tot ceea ce suntem si ne inconjoara, este fosnetul unei paduri, susurul unei ape, suieratul unui vant, sau poate fi in acelasi timp glasul interior al fiecaruia, un glas pe care nu il auzim si nu il intelegem dar il percepem ca pe acel zbucium launtric care ne indeamna sa facem sau sa nu facem ceva, este tumultul nostru launtric.
Fiecare este invitat sa descopere universul ce se va deschide in momentul in care va audia acest material.
4. Care sunt diferentele dintre Amarthalos in studio si pe scena?
Cu fiecare eveniment Amarthalos incerc sa aduc ceva diferit fata de materialele inregistrate. In primul rand durata pieselor in cadrul evenimentelor este diferita, unele piese sunt mai lungi, altele sunt mai scurte, depinde si de timpul pus la dispozitie pentru eveniment.
Piesele suna diferit, in functie de eveniment sunt mai dinamice sau mai atmosferice si au o instrumentatie aparte de la eveniment la eveniment. Atunci cand locatia o permite, universul muzical Amarthalos este insotit de proiectii video cu imagini din natura, proiectii care au rolul de a capta interesul publicului care poate pentru prima data intra in contact cu Amarthalos si de a induce o stare sufleteasca de confort si destindere. Faptul ca sunt singur pe scena iar modul in care compun este unul de improvizatie imi ridica anumite dificultati, dar de la eveniment la eveniment incerc sa imbunatatesc anumite aspecte pentru a transforma aceste ocazii intr-o experienta placuta atat pentru public cat si pentru mine.
5. Spune-ne cate ceva despre seria de concerte pe care le vei sustine in octombrie, alaturi de Allerseelen. Cum o sa fie?
Sunt placut surprins si multumesc pe aceasta cale tuturor celor care au ales Amarthalos ca trupa de deschidere pentru seara acestui eveniment. Sunt sigur ca va fi o experienta placuta si interesanta, de altfel este primul eveniment in care in trei zile, voi fi in trei orase diferite. Evenimentul Signum Imperii se va desfasura in zilele de 9, 10 si 11 octombrie in Brasov, Bucuresti si Campulung Muscel, pot spune ca este o premiera din punct de vedere al locatiilor, desi am mai avut evenimente in Brasov si in Bucuresti, nu am mai fost in aceste locatii, Subsol Club in Brasov si respectiv Panic! Club in Bucuresti. Campulung Muscel, respectiv Rock Pub sunt premiere atat ca si locatie cat si ca oras. Pe cei de la Allerseelen i-am vazut in iulie 2012, in cadrul evenimentului Ghost Festival, Rasnov unde am participat si eu ca si invitat in proiectul Laonlyness. Din punct de vedere muzical exista oarecare asemanari si sunt sigur ca va fi un eveniment foarte reusit.
6. Cat de mult o sa canti si de pe care dintre materialele de pana acum?
Ca si durata va fi un timp suficient pentru cei ce intra pentru prima data in contact cu univerul creat de Amarthalos sa isi faca o impresie, iar pentru cei familiarizati deja cu aceasta muzica sper sa fie suficient si pentru ei. Undeva in jur de 40-45 de minute poate mai mult sau mai putin, depinde de mai multe aspecte si asta vom vedea exact in serile respective, oricum incerc de fiecare data sa creez o atmosfera confortabila atat pentru un public consumator de sonoritati ambientale cat si publicului care poate nu este obisnuit cu asa ceva. Ca si program nu m-am gandit exact ce piese voi prezenta, vor fi piese cam de pe fiecare material de la Synthesis, Ultimul zbor, Dincolo de viata, Calea a tot ce e uitat, Aeudaimonia (2013), pana la cel mai recent material aflat in pregatire si anume Mireasma plina de amaraciune…. Nu vor lipsi piesele care sunt prezentate doar in cadrul evenimentelor live si nu se poata sa lipseasca un fragment din Murmur, deoarece in varianta integrala e cam dificil de prezentat.
7. Dupa 14 ani, cum crezi ca s-a schimbat scena underground din Romania? Care este parerea ta despre scena de acum?
Dupa 14 ani scena underground pentru mine inca este o mare necunoscuta. Muzica o fac din pura placere si necesitate personala. Este interesant faptul ca proiectul meu este totusi dorit si exista public interesat pentru ceea ce fac. Scena underground consider ca s-a diversificat, exista multe trupe care au alte posibilitati fata de ce era acum 14 ani, este dinamica si in continua modificare. Ca si evenimente nu pot spune ca sunt prea multe, sunt cateva evenimente care continua sa existe si sa aduca in fata publicului si trupe underground, alte evenimente au disparut. Publicul are acces la multe informatii si cauta sa consume, ceea ce eu consider ca este un lucru bun.
8. Ce muzica mai asculti in ultima vreme? Ceva albume interesante de recomandat?
In general nu prea ascult muzica in timp ce compun materiale noi. Despre trupele noi, de ascultat ascult pe fuga, din lipsa de timp nu sunt un cautator de nou, cand vreau sa ma relaxez, in afara de Amarthalos, ascult trupe cu care am crescut din diferite genuri muzicale de la muzica simfonica, muzica de film, pop, black, death, doom, gothic, industrial, dark, industrial, etc. Imi este greu sa fac un top al preferintelor, ele sunt multe si ceea ce ascult depinde de starea in care ma aflu. Consider ca exista muzica pentru fiecare stare sufleteasca. Ultimul material care m-a impresionat, desi nu este chiar nou, Dead can Dance – Anastasis.
9. Spune-mi un nume din scena muzicala cu care ti-ar placea sa colaborezi.
Nu pot spune ca am preferinte anume, in general sunt deschis colaborarilor cu persoane care pun suflet in ceea ce fac. Am colaborat in diverse randuri si au iesit lucruri foarte interesante.
10. Cum crezi că a schimbat Internetul percepția oamenilor asupra muzicii în ultimii 5 ani ? In termeni de accesibilitate, este mult mai usor pentru fani sa obtina si sa asculte muzica, cum a schimbat asta lucrurile pentru muzicieni?
Accesul la muzica a devenit mult mai usor, indiferent de calea prin care se intampla asta. In ziua de astazi fara sa vrem internetul a devenit direct sau indirect, o parte din viata de zi cu zi, oriunde mergi vezi oameni conectati la internet care renunta la alte mijloace de informare in favoarea acestuia.
Odata cu adaptarea la ce este internetul s-a castigat dar s-a si pierdut ceva. Consider ca este un schimb prin care se castiga accesul la o mare piata. Dar nu tot ce exista pe “piata” merita atentia iar omul nu mai are timp sa filtreze toate aceste informatii. Consider ca s-a pierdut undeva trairea speciala care exista inainte intre ascultator si sa zicem caseta audio, acum totul s-a simplificat si produsul muzical in sine si-a pierdut din individualitate.
Ascultatorul nu mai interactioneaza in aceeasi masura cu produsul muzical, oricum daca ne referim la CD-uri interactiunea materiala exista dar nu la acelasi nivel. Nu stiu ce modificari sau schimbari s-au produs in ultimii 5 ani, nu stiu in ce masura muzica mai este cumparata de catre ascultatori, acest lucru depinde si de obisnuinta oamenilor. Pentru muzicieni a deschis calea spre un mod de lucru mult mai usor, acum colaborarile se pot face la distanta prin internet, exista posturi radio care promoveaza toate genurile de muzica, exista locuri de unde poti cumpara si unde poti vinde muzica dorita, este o piata mult mai mare de promovare a ceeea ce faci ca trupa. Pentru mine personal e un mod de a facilita accesul doritorilor la materialele mele. Acum depinde de fiecare muzician ce vrea sa faca.
11. Daca ai putea sustine un concert oriunde, care loc ar fi cel mai potrivit pentru muzica ta?
Nu stiu care ar fi locul potrivit pentru muzica mea, si mie imi este greu sa o incadrez, deoarece la fiecare ascultare universul care prinde viata este diferit, se transforma. Am atatea idei care sunt greu de descris in cuvinte.
Mi-as dori sa se desfasoare poate in aer liber, noaptea, in natura. Intr-o locatie care sa creeze ambientul potrivit cu materialul prezentat in cadrul concertului, o locatie care sa ajute ascultatorul sa patrunda in propriul univers incat sa nu mai conteze ce se intampla pe scena, iar muzica sa deschida portile spre un univers nemarginit.
12. O ultima intrebare, anuntai aparitia unui al doilea material, “Murmur (the other side)”. Ne poti spune ceva despre el?
“Murmur (the other side)” este un experiment dezvoltat din Murmur, si anume are la baza acelasi material care a suferit modificari, este mai accesibil din punct de vedere sonor deoarece are un anumit ritm, in sensul ca i-am adaugat percutie si alte efecte fapt ce a dus la modificarea atmosferei degajate de Murmur. El este in forma finala deja dar nu am reusit sa il fac cunoscut inca. In cadrul evenimentului Signum Imperii voi incerca sa strecor un mic fragment si din “Murmur (the other side)”.
Multumiri! Ne vedem la Bucuresti, pe 10 octombrie. Ultimele cuvinte iti apartin.
Si eu iti multumesc pentru interes, si nu imi ramane de spus decat ca va astept la o seara speciala in cadrul evenimentului Signum Imperii unde voi prezenta VISIONS… FROM THE 17TH FALL.