Interviu cu Angel S. – Leaver, Mytrip, Dayin (ro&en)

Leaver şi Nadja susţin un concert în Question Mark din Bucureşti sâmbătă, 29 martie 2014. Acum vreo săptămână Ana m-a întrebat dacă nu aş vrea să fac un interviu cu Angel S. unul din membrii Leaver, trupă ce vine din Sofia.

Am acceptat provocarea şi a rezultat un interviu mai mult decât interesant, asta mai ales datorită răspunsurilor primite de la interlocutor. În a doua parte a articolului am postat interviul în original, pe care vă recomand de altfel să-l citiţi pentru că există câteva pasaje deosebite pe care nu am reuşit să le traduc la fel de spectaculos în română

Înainte de a trece la interviu, vă mai spun că pe Leaver îi puteţi găsi la facebook.com/leaverdrone în timp ce detalii despre întreaga activitate a lui Angel S. sunt disponibile pe ijustwannabeabetterman

Angel S. Leaver

1. Salut Angel, spune-ne te rog câteva lucruri despre Leaver, proiectul pe care îl vom vedea sâmbăta asta la București, în Question Mark, împreună cu Nadja ?

Salut Răzvan, Leaver este de fapt cea mai recentă odisee acustică pe care am demarat-o. E ceva ce pune în mişcare afecţiunea puternică pe care o am pentru genurile ambiental și drone, ceea ce mă duce mai departe spre un context mai melancolic şi oarecum mai accesibil. În cadrul Leaver îl am alături pe Daniel Donchov (actualmente basist şi în una din fostele mele trupe – Expectations). El e un tip care are o abordare total diferită a muzicii și o persoană care nu a fost implicată prea mult in muzica experimentală, omogenă şi nefragmentată. Această polaritate a componenţei transformă trupa Leaver într-o simbioză provocatoare ce ar putea fi catalogat undeva între un drone lipsit de formă/consistenţă şi intimitatea muzicianului. Totul scăldat în reverberaţii şi reluări.

Îmi place să mă refer la Leaver ca la proiectul a doi basişti în care aceştia nu cântă la bass ci explorează izolarea, îmbătrânirea, transformarea în praf, vieţi uitate şi oameni.

2. Mytrip, Dayin, mother spit, Rain Bird, Throat Fisting, Frenchbullog sunt doar câteva dintre proiectele tale curente, trecute sau în care eşti în pauză. Trebuie să recunosc că e o listă impresionantă. Ai putea să ne spui câte ceva despre cele mai importante ? Ce au ele special, sau pur și simplu ce e diferit la ele?

Da, este într-adevăr o parte dintr-o călătorie muzicală destul de intensă. Toate trupele în care am fost implicat la un moment dat sunt sunt într-un fel importante pentru că m-au învățat multe. Comunicarea și muzica m-au învățat ceea ce ar trebui să fiu și ceea ce ar trebui să nu fiu, atât ca muzician cât şi ca om. Dacă ar fi să amintesc niște nume și să vorbesc despre semnificația lor … Mytrip ar fi cel mai important dintre ele, pentru că e proiectul care m-a introdus în muzică, este o reflectare totală a tot ceea ce iubesc şi dispreţuiesc în acelaşi timp, în viața și în mine. Expectations e o altă trupă foarte faină din care m-am retras recent. A fost o călătorie nebună pentru mine, cu un hardcore cinstit și distractiv emanat din fiecare din membrii trupei, și cu o mulțime de concerte în întreaga Europă. Throat Fisting e un proiect legat mai ales de prietenie, iar mother spit înseamnă o libertate totală, aceste e proiectul ale cărui concerte live îmi lipsesc cel mai tare.

Oricum, dacă puteţi, alocaţi un pic de timp acestor trupe, unele au mers de asemenea mai departe fără mine iar altele lansează încet, încet lucruri noi (mother spit, zv died orchestra, Dayin).

3. Care este locul și semnificația pe care o are muzica în viața ta. Cum ai inceput sa faci muzica ? Ce fel, gen de muzică faci/compui ?

Muzica e în aceeaşi măsură o mângâiere cât şi o “restricţionare”. Şi la bine şi la rău, acesta e modul în care îmi petrec zilele (de fapt, mai ales nopțile). Am început undeva prin 2005 pe un calculator vechi. De ce … Am fost întotdeauna un bun ascultător (de muzică) şi am vrut să merg mai departe, să merg mai adânc.

Am scris/cântat muzici diferite de la punk hardcore la black metal și ambient. Mă simt cel mai confortabil în genurile “beatless” și asta fac cel mai mult – dark ambient, drone, noise, în ultima vreme am cântat mult la chitară şi am scris mici piese, melodice și simple.

Fac, de asemenea, mult muzică pentru teatru, artă video, contemporary perfotmance art, ceea ce de altfel am şi studiat şi absolvit recent.

4. Cum îţi câştigi existenţa, ai şi un job sau te concentrezi strict pe muzică ?

În viaţa de zi cu zi scriu în cea mai mare parte a timpului, activez ca jurnalist şi copywriter. Am început de curând să predau Arta Sunetului la Academia Naţională de Artă din Sofia, și da, fac ceva bani din muzica, mai ales de când am renunţat la toate trupele în care am activat şi am minimizat costurile cu deplasările, repetiţiile, ştiţi şi voi cum e.

5. Care e situația muzicianului în Bulgaria, spune-ne câteva lucruri despre scena underground din Bulgaria.

Scena underground din Bulgaria este încă un loc ciudat. Există anumiţi germeni, anumite nuclee, ici și colo, dar oamenii încă nu au trecut dincolo de propriile limite ca ascultători și logic nici ca muzicieni. Există totuşi multe proiecte şi trupe care merită atenţia. Ceea ce îmi displace cu adevărat la scena underground din Bulgaria este că există trupe foarte bune, dar ele sunt încă prea similare cu lucruri care le-ați auzit deja. Oamenii ar trebui să se concentreze mai mult să fie ei înşişi decât să cânte la perfecţie muzica altcuiva. Oh, da, și trupele tribut ar trebui interzise prin lege.

6. Ai vreun muzician preferat? Ai putea menționa câteva nume?

Îmi place Erik Satie, ceea ce a făcut pentru muzica a fost fantastic și fără el noi nu ne-am juca astăzi cu percepţiile voastre periferice. Îmi plac piesele pentru pian al lui Dimitar Nenov, Lubomyr Melnyk și am o prea mare afecțiune pentru “Preludiile” lui Chopin. În ultima vreme am ascultat foarte mult Pharmakon, Grouper și Noveller. Îmi place muzica pe care o fac mulţi dintre prietenii mei, și anume EUS, Fontaine, Tim Holehouse. Cânt multă muzică acustică, gen William Fitzsimmons, This (song) is (for) Me și de asemenea caut “sap” după mult reggae și dub.

7. Ai cântat deja în România, cum ţi se pare ţara, publicul? Există diferențe față de Bulgaria ?

Iubesc România, am cântat o grămadă de concerte cu Expectations, am cântat de asemenea cu Mytrip. Nu ratez în nici un an ocazia de a bifa câteva din numeroasele evenimente tari care se întâmplă acolo şi aşa am ajuns să am, nu foarte mulţi, dar foarte buni prieteni în România. Am înregistrat de două ori în Next Studio lângă București, am avut o iubită româncă timp de aproximativ un an aşa că hmm, cum să iau asta. Îmi place aproximativ totul la ţara voastră. Încă mor de curiozitate/nerăbdare să îi văd şi litoralul.

8. Este ” Vreau doar să fiu un om mai bun” motto -ul tău personal? Ai putea explica un pic despre ce este vorba ?

Este un vers din piesa celor de la Expectation – “Set Me Free”, și e într-adevăr o încercare subconștientă pe care sper că nu doar am îmbrăţişat-o ci că o şi urmez cu adevărat. Sunt destul de introvertit, deci nu pot spune cu adevărat că îmi propun să fac mai bună viaţa a sute de oameni, dar cel puţin încerc să nu fiu un obstacol în încercarea lor de a trăi într-un mod frumos.

9 . Are artistul o ” misiune specială” în această lume? Este publicul important pentru tine?

Eu percep toată arta ca pe o evadare din realitate, și chiar cred că avem nevoie de acest lucru în condiţiile în care viața noastră este mult prea reală, mult prea intensă. De aceea privesc oarecum cu suspiciune oamenii care folosesc arta sau muzica drept un intrument prin care să promoveze mesaje politice, cu toate acestea nu judec. Pur și simplu nu înțeleg (lucrurile în felul acesta), pentru că atunci când apăs butonul play la platane sau mp3 player… vreau doar să ajung altundeva. Nu să mi se aducă aminte cât de naşpa a ajuns lumea. Nu sunt un retard, majoritatea dintre noi nu suntem, aşa că hai să visăm un pic atâta vreme cât mai putem.

Publicul este o necesitate dacă vrei o înțelegere reală a impactului pe care îl are muzica ta. Şi eu îmi doresc asta, îmi place să cânt live, poate chiar mai mult decât îmi place să înregistrez sau să scriu muzică.

10. Care sunt planurile tale muzicale pentru acest an ?

Acest an este deja foarte interesant pentru mine. Cu Mytrip voi face o înregistrare “split”alături de o trupă germană minunată care se numeşte Human Larvea, ar trebui să apară pe o casetă/bandă, via Danvers State Recordings (SUA) cândva în această primăvară. Pregătesc de asemenea un alt split EUS, un foarte bun prieten din Costa Rica, ce face o muzică dincolo de orice descriere. Am material pentru încă o înregistrare dar o să păstrez secretul momentan hehe.

Voi fi de asemenea în turneu prin UK, cu TCH (Timothy C. Holehouse) la începutul lunii aprilie, apoi voi susţine o serie de show-uri în Germania, în luna mai. Sper că după aceea vom avea în cele din urmă posibilitatea de a înregistra materialul de debut pentru Leaver “Heading Home“. Am primit de asemenea prima înregistrare Dayin “Letting Go of People” care e aproape gata, mai trebuie doar să aşezăm puzzle-ul la un loc.

Lucrez de asemenea la sound-ul unei instalaţii video extraordinare care va fi prezentată la începutul lunii mai. Câteva filme scurte și art video sunt de asemenea în lucru. Aşa că, hmm mă aşteaptă un an un interesant.

Mulţumesc pentru discuţia aceasta minunată şi ne vedem pe 29 martie în Question Mark din Bucureşti!

*********************************************************************************************

1. Hi Angel, please tell us a few things about Leaver, the project we’ll see Saturday in Bucharest along with the Canadian act Nadja?

Hey Razvan. Leaver is actually my latest sonic endeavor. It’s something moving my strong affection for ambient and drone further to a more melancholic and yet accessible context. I play in Leaver with Daniel Donchov (the current bass player of one of my former bands – Expectations). He’s a person with totally different approach to music and a person who’s never been involved too much in experimental, amorphic and beatless music. This polar line up is making of Leaver a challenging symbiosis of something lingering between droney shapelessness and singer-songwriter intimacy. All soaked in reverb and delay.

I like to refer to Leaver as a project of two bassists where they don’t play bass but explore isolation, aging and dusty, forgotten lives and people.

2. Mytrip, Dayin, mother spit, Rain Bird, Throat Fisting, Frenchbullog are just some of your current, past or in hiatus projects. I have to admit that’s quite a list. Could you tell us about the most important ones? What’s special, or just different about them?

Yes, it’s indeed a part of a quite intense musical travel. All bands I’ve been ever involved are somehow important as they taught me a lot. Communication and music taught me what should I be and what should I not be, both as a musician and a person. If I gotta pinpoint some names and link them with their significance… Mytrip will be the most important one of them, as it’s the project that got me into music, it’s a total reflection of all in life and in me that I despise and love in the same time. Expectations is another cool thing that I recently left. It was a crazy ride for me, with honest and fun hardcore music pouring out of each and every band member and lots of shows all around Europe. Throat Fisting is something I relate mostly to friendship and mother spit is total freedom, that’s the project I mostly miss playing live with.

Anyhow, if you have the time check those bands, some are also going on without me and some are slowly publishing stuff (mother spit, zev died orchestra, Dayin).

3. What’s the place and the meaning of music in your life. How did you start to make music? What kind, genre of music do you write/make?

Music is both an embrace and a chokehold. For good or bad it is how I spend my days (actually mostly my nights). I started somewhere around 2005 on an old computer. Why… I’ve always been a good listener I wanted to get deeper.

I’ve written/played music from hardcore punk to black metal and ambient. In beatless genres I feel most comfortable and that’s what I’m mostly doing – dark ambient, drone, noise, lately I’ve been playing the guitar a lot and I’m writing tiny pieces, very melodic and simple.

I also do a lot of music for theatre, video art, contemporary performance arts and it’s what I’ve studied and recently finished.

4. What do you do for living, do you also have a job or focus only on music?

For a living I mostly write, I’m balancing between copywriting and journalism. I recently started teaching Sound Art in the National Academy of Arts here in Sofia and yeah, I do make some money from music, especially since I quit all bands I was involved and minimized my costs for travelling, rehearsing, you know how it goes.

5. How’s the musician’s situation in Bulgaria, tell us a few things about bulgarian underground music scene.

Bulgarian underground music is still a weird place. There are certain gems here and there, but people have not yet gone beyond their own boundaries as listeners and logically as musicians. There are many worthy projects and bands tho. What I really dislike about the Bulgarian underground scene is that there are very good bands but they are still too similar to stuff you’ve already heard. People gotta focus more on being themselves than being perfect musicians playing somebody else’s music. Oh yeah, and tribute shows should be banned by law.

6. Have you some personal favorite musician? Could you mention some names? 

I love Erik Satie, what he did to music was fantastic and without him there wouldn’t be us playing around with your peripheral sound perceptions. I like the piano pieces by Dimitar Nenov, Lubomyr Melnyk and have a too strong affection for Chopin’s “Preludes”. Lately I’ve been a lot into Pharmakon, Grouper and Noveller. I do love the music many friends of mine are doing, namely EUS, Fontaine, Tim Holehouse. I play a lot of acoustic music as William Fitzsimmons, This (song) Is (for) Me and I dig reggae and dub a lot.

7. You’ve already played in Romania before, how do you find the country, the public? Are there any difference compared to Bulgaria?

I love Romania, I’ve played tons of shows with Expectations, I’ve also played with Mytrip. Every year I don’t miss the chance to score some of the tons of cool shows that are happening there and all this lead me to making not many as a number, but very good friends. I’ve recorded twice in Next Studio near Bucharest, I had a Romanian girlfriend for about an year so hmm, how do I put this. I pretty much love everything about your country. I’m still dying to see its seaside though.

8. Is “I just wanna be a better man” your personal motto? Could you explain a little bit what is all about? 

This line is from the Expectations song “Set Me Free” and it’s indeed a subconscious struggle I hope not only to have embraced but to really follow. I’m quite introvert so I can’t really say I’m into making hundreds of people’s lives better, but at least I try not to be an obstacle in them living in a nice way.

9. Does the artist have a “special mission” in this world? Is the public important for you?

I perceive all art as an escape of reality, and I really think we need this as our life is way too real, way too intense. That’s why I have doubts of people using art and music as a tool to spread political messages, however I don’t judge. I just don’t get it, because when I press play on my turntable or my mp3 player… I just wanna go somewhere else. Not be reminded how shitty the world has become. I’m not a retard, most of us aren’t so let us dream a bit while we still can.

The audience is a necessity if you want a real grasp of what your music’s impact is and I do, I do love playing live, maybe even more than I love recording or writing music.

10. What are your musical plans for this year?

This year is already very interesting for me. As Mytrip I’m putting out a split with an awesome German act called Human Larvae, it should be out on a tape via Danvers State Recordings (US) some time this spring. I’m also cooking another split with EUS, a great friend from Costa Rica, making music beyond description. I got material for one more record, but I will keep it a secret for now hehe.

I’m also touring the UK with TCH (Timothy C. Holehouse) early April, then playing a handful of shows in Germany in May. And I hope after that we’ll finally be able to record the debut Leaver record “Heading Home” and I got the first Dayin record “Letting Go of People” almost ready, just gotta put the puzzle together.

I’m also working on the sound of an awesome video installation that will be presented in early May. Some short movies and video art pieces are in progress too. So, hmm a fun year is ahead.

Thanks for the awesome talk and see you on March 29th in Question Mark, Bucharest.

Similar Posts