Orange compensează traficul suplimentar de internet pe mobil

April 28, 2014   /   byCitadinul  / Categories :  Retorice

Orange mi-a compensat costul suplimentar de internet pe mobil în valoare de aproximativ 70 de euro, un cost apărut e drept destul ciudat, cu condiţia de a-mi schimba abonamentul. În prima fază am fost plăcut surprins, după care mi-am dat seama că probabil există nişte vicii de “procedură” şi că asta e într-un fel o cale de compromis.

orange_logo

Folosesc un Nokia C6-01 iar abonamentul pe care îl aveam la momentul respectiv includea 60 MB pe care nu i-am depăşit niciodată din iunie 2011 şi până în februarie 2014 când are loc povestea de faţă. În primă fază am avut probleme cu conexiunea, în anumite perioade nu puteam primi apeluri, asta fără să am vreo problemă cu cartela ori semnalul.

Am sunat la Orange şi mi-au spus că trebuie să refacă ei nişte setări, că nu e nimic grav, pur si simplu la smartphones se mai întâmplă chestii din astea (n-am intrat în detalii pentru că nu mă interesează). La scurt timp după asta am observat că telefonul se descarcă dubios de repede, şi că se încălzeşte în timpul nopţii.

Am bănuit că ar fi o problemă de soft, ori de baterie… şi nu mi-a trecut prin minte că de fapt telefonul se tot conecta automat la internet. În definitiv în cei aproape 3 ani nu avusesem nici o problemă de genul acesta cu Nokia C6-01. (Dovadă că nu e neapărat înţelept să foloseşti opţiune de conexiunea automată.) S-a întâmplat şi ca în săptămâna respectivă să nu îmi verific contul, oricum o fac extrem de rar pentru că nu sunt un mare consumator de telefon.

Asta până în dimineaţa în care m-a sunat cineva de la Serviciul Clienţi să mă anunţe că aveam un cost suplimentar pe date de mobil şi să îmi recomande să îmi schimb eventual opţiunile. Nu mi-a spus suma şi oricum ştiind că eu nu fac prea multe online de pe abonamentul respectiv, m-am gândit iniţial că ar putea fi vorba de celălalt abonament pe care îl am, folosit cu un Iphone. Am verificat totuşi, (nu degeaba mă sunase pe acel număr) şi nu mică mi-a fost mirarea să văd suma respectivă.

Au urmat o serie de telefoane la diverse departamente. Nu a trebuit să insist, când am spus că “Ştiţi, e ceva ciudat, eu nu aveam cum să fac acel cost.” mi s-a oferit varianta de a-mi fi compensată suma în proporţie de 95% cu condiţia de a-mi schimbat abonamentul. Aşa am realizat cât de depăşit era abonamentul pe care îl aveam. Practic, cu un abonament necomercial (nu e disponobil la ofertă) mai scump cu doar un singur euro (faza asta e cât se poate de ok, nu eşti obligat să îşi faci abonament de zeci de euro pentru compensare) am acum de câteva ori mai multe minute (în reţea, pe mobile, pe fix), SMS şi MB.

Am plătit întreaga sumă care apărea pe factura cu costul suplimentar de internet pe mobil. Exista şi varianta eşalonării plăţii şi cred, chiar a returnării unei părţi din sumă. Eu n-am apelat la variantele acestea, pur şi simplu din banii respectivi vor fi reglate următoarele facturi.

Am făcut bine că am plătit, ar trebui chiar să mă bucur de atenţia pe care o acordă cei de la Orange clientului?

Deşi nu e decât o speculaţie, eu presupun că problema, costul suplimentar adică, s-a datorat unor setări schimbate de Orange. Poate dacă nu aveam conexiunea automată nu se ajungea aici, dar, aşa cum am spus setările erau aceleaşi de aproape trei ani.

Întrebările mai mult sau mai puţin retorice pe care mi le pun acum ar fi următoarele:

De ce nu am primit un mesaj prin care să fiu anunţat că am consumat pachetul inclus, aşa cum se întâmplă aproape în fiecare lună la celălalt abonament?

Ar fi putut cei de la Orange să mă oblige să plătesc pe motiv că e treaba mea să îmi gestionez contul? Dacă nu sunam şi nu puneam întrebări eram liber să plătesc, vorba aceea.

Aş fi putut să contest şi să nu plătesc factura? Teoretic da, practic, totul depinde de prevederile contractului. În general, dacă nu plăteşti factura, cei de la Orange îţi vor trimite multe somaţii şi apoi o firmă de recuperare să va ocupa de cazul tău. Nu ştiu cât de departe pot merge în realitate lucrurile, dacă poţi fi executat silit şi obligat să plăteşti ori totul se rezumă la ameninţări şi scrisori, fără să existe un cadru legal care să permită începerea unui proces. De partea cealaltă, aş fi putut contesta costul suplimentar, şi între noi fie vorba chiar şi simplul motiv că nu am fost anunţat de depăşirea pachetului de bază ar putea fi considerat un viciu de procedură care să îmi dea câştig de cauză, depinde însă ce stipulează contractul.

Oricare din cele două variante înseamnă pierderea sau cel puţin blocarea numărului până la soluţionarea problemei, multe telefoane de dat, multe sesizări de făcut, bătaie de cap şi nu în ultimul rând, cheltuieli dacă iei în calcul un proces.

În situaţii de acest fel, cu care te poţi lovi indiferent de operatorul ale cărui servicii le foloseşti, primul impuls e acela de a pedepsi vinovatul şi de a face dreptate în lume.

Dar cel mai sănătos e să te documentezi, să vezi exact de unde apare şi cine e responsabil de situaţia respectivă apoi să arunci o privire peste contract şi peste legislaţia în vigoare şi nu în ultimul rând să evaluezi costurile pe care le implică fiecare din soluţiile pe care le ai la dispoziţie.

Idealiştii se vor lupta şi pentru 10 lei, pragmaticii o să ţină în primul rând cont de costuri, urmând ca la proxima ocazie, să renunţe la serviciile respectivei companii.

În încheiere, dacă îmi permiteţi un sfat, acela ar fi să citiţi cu atenţie contractele mai ales în cazul serviciilor mai speciale sau costisitoare, să instalaţi aplicaţii care să vă anunţe dacă aţi depăşit o anumită cotă de trafic internet pe mobil, sau pur si simplu să verificaţi din când în când costurile.

0 comments

Leave a reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.