Românii și Bac-ul (analiză sondaj IRES)
Examenul de Bacalaureat 2013 a trecut cu mai mult scandal, orchestrat și întreținut politic, decât altă dată. E interesant cum, și dacă, se reflectă toate astea în modul în care percepe populația examenul de bac și activitatea ministerului. IRES a realizat un sondaj având tocmai acest subiect, și ne oferă un raport comparativ pe ultimii trei ani.
Scandalurile, cazurile de corupție și de licee în care elevii sunt ajutați de profesori să ia note mai bune, țin oarecum de o ”tradiție culturală românească”, ceea ce s-a întâmplat însă anul acesta cu politizarea cazului de la Liceul Bolintineanu, cu Prim Ministrul care s-a implicat în mod direct în anchetă, depășește însă orice limită.
Din această perspectivă, sondajul realizat de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES) și mai ales abordarea comparativă a ultimilor trei ani, e un exercițiu interesant. Materialul poate fi consultat aici, eu urmând să mă opresc doar la întrebările care mi s-au părut mai interesante.
Nu miră pe nimeni faptul că 71 din respondenți consideră că învățământul românesc merge într-o direcție greșită, este însă interesant de văzut că 44% din cei chestionați consideră că principalii vinovați pentru rezultatele de la BAC sunt elevii înșiși în timp ce pentru alți 11 respectiv 14% vinovați sunt părinții și profesorii.
Și pentru că vorbin despre părinți, 92% din subiecți au declarat că nici măcar ipotetic vorbind nu ar plăti o sumă de bani pentru ca odrasla lor să treacă Bacul. Un procentaj deosebit, si mă opresc aici cu comentariile.
Mediatizarea bac-ului a făcut ca 54% din respondenți să afirme că examenul a fost organizat ceva mai bine decât în anii precedenți, o creștere cu aproape 20% față de anul trecut, creștere care evident nu are nici un alt fundament decât cel emoțional.
Peste 60% din cei chestionați consideră că rezultatele de la Bac nu sunt reale și nu reflectă nivelul cunoștințelor acumulate. La aceste întrebări avem de asemenea diferențe mari față de anii trecuți, în sensul că ne mințim singuri mai puțin.
În ce măsură credeți dumneavoastră că s-a fraudat la acest examen de bacalaureat? O întrebare la care toate opțiunile de răspuns implică ideea că, fie într-o foarte mare măsură, fie într-o foarte mică măsurră, de fraudat, oricum s-a fraudat la bac. No comment.
25% din cei chestionați consideră că din vina profesorilor discutăm în fiecare an de fraude la bac. Și din păcate cam asa și e. Nu e mai puțin adevărat că la întrebarea care vizează propunerile pentru îmbunătățirea sistemului prima propunere e creșterea salariilor profesorilor.
Faptul că aproape jumătate din respondenți au declarat că apreciază ca fiind bună și foarte bună activitatea agramatului Remus Procopie, arată faptul că cei care au răspuns fie habar n-au cine e nenea ăsta, fie nu realizează că e ceva greșit în tablou. Comparând ultimii trei ani, e de remarcat imaginea bună pe care o are tanti Cati Andronescu, probabil pe baza simpatiei câștigate (nu neapărat justificat) în primele mandate.
Deși se cam contrazice cu câteva afirmații de mai sus, la întrebarea despre starea învățământului de astăzi, 47% din cei chestionați spun că e bună, o creștere de 13 procente față de anul trecut și de 21 față de 2011.
Sunt deja 3-4 ani de când au fost introduse camerele de supraveghere, aproximativ 80% din cei chestionați au o părere bună și foarte bună despre asta, 63% consideră că ele au avut un rol în obținerea unor rezultate mai slabe de către elevi, și asta pentru că nu au putut să copieze spun 54% în timp ce 33% cred că elevii au fost intimidați de camerele de luat vederi. Un răspuns ce poate fi trecut la categoria glume nereușite.
Tot la capitolul ăsta, sau la ”hai să dăm răspunsul corect” se încadrează și procentul de 92% răspunsuri da la afirmația „Părinții ar trebui să fie mai interesațide pregătirea copiilor lor”. (am mai vorbit despre responsabilitate si părinți)
Fără a intra în prea multe detalii, în linii mari atât întrebările cât și răspunsurile se încadrează într-o oarecare normalitate previzibilă.
Chestionarul se încheie însă cu o întrebare care pe mine m-a revoltat:
Credeți că introducerea sistemului de co-plată a educației pentru familiile înstărite și acordarea de cupoane gratuite și burse sociale pentru familiile care au un venit mai mic sau situații sociale precarear fi o soluție bună pentru România?
Nedezmințind povestea cu capra vecinului care e inamicul lui numărul 1, românul s-a aruncat la întrebarea asta mult mai puțin inocentă decât pare și nu mai puțin de 79% consideră că e bineînțeles normal să luăm de la bogați și să dăm la săraci.
O astfel de prevedere (nu stiu dacă s-a încercat până acum ceva în sensul ăsta, probabil că va fi adusă pe tapet mai devreme sau mai târziu, având susținerea acestor răspunsuri) încalcă prevederea Constituției care spune că învățământul de stat este gratuit pentru toți cetățenii (și așa ar trebui să și rămână). Ce se încearcă sub pretextul ”solidaritții sociale” e suprataxarea unor categorii de cetățeni, care oricum contribuie mai mult la buget având o bază de impozitare mai mare.
Asta ca să nu mă refer și la faptul că e interesant de văzut care vor fi criteriile ce vor defini statutul de ”familie înstărită”.
În încheiere iată și câteva date tehnice ale sondajului. Eșantionul a inclus 1.148 subiecți majori. Tipul eșantionului a fost multi-stratificat, probabilist, reprezentativ la nivel national, eroarea maximă e de ±3% iar interviurile au fost luate prin metoda CATI pe 9 și 10 iulie 2013.
Voi ce ziceți de ideea asta năstrușnică de co-plată și dublă taxare a unora dintre contribuabili?
Cum a fost examenul vostru de Bac, comparativ cu ce se întâmplă acum?