Salariile din Social Media în 2013 (analiză studiu)

În cadrul Webstock 2013, conferința dedicată Social Media din România ce a avut loc pe 27 septembrie la hotelul JW Mariott din București au fost prezentate și rezultatele studiului State of Social Media Employment, un sondaj / studiu propus de Evensys, organizatorul evenimentului și Portal HR care oferă o privire de ansamblu asupra nivelului la care se situează salariile din Social Media în România.

facebook_romania_users_evolution                                                Evoluția numărului de utilizatori de Facebook in România 3 octombrie 2013

Webstock s-a aflat la ediția cu numărul șase, iar studiul care prezintă un succint status quo al salariilor celor care lucrează în Social Media românească oferă în premieră și date oferite de 10 companii care au un responsabil sau un departament separat care se ocupă exclusiv de imaginea și prezența brand-ului pe rețelele sociale.

Pe lângă analiza cantitativă a datelor oferită de studiu, în cele ce urmează voi încerca să contextualizez un pic rezultatele în ideea de a vedea ce înseamnă în realitate cifrele obținute, cu mențiunea că reprezentativitatea lor e relativă, datorită modului în care au fost colectate datele.

Concluziile acestui studiu sunt că în ultimul an salariile au fost constante, că pentru angajatori experiența contează și că interesul pentru Social Media este în creștere. Concluzii aparent încurajatoare mai ales dacă ținem cont de faptul că bugetele de publicitate tot scad din 2008.

Pe de altă parte în contextul în care doar numărul conturilor de Facebook a crescut în 2013 cu aproximativ 20% ajungând la 6.4 milioane utilizatori (conform unor date oferite de facebrands.ro chiar astăzi) în realitate volumul de muncă și responsabilitatea cresc, banii rămân cam aceiași.

Dincolo de situația de moment, în mod cert viitorul celor din Social Media sună promițător întrucât piața va cunoaște inevitabil o dezvoltare importantă iar marile companii vor avea nevoie de oameni care să se ocupe de imaginea lor în Social Media.

În ceea ce privește joburile, ”titlurile” cele mai uzuale ale celor care se ocupă de Social Media sunt Social Media Manager și Social Media Specialist. Variantele sunt însă extrem de numeroase, parțial din cauză că angajatorii sau cei care le creează nu prea știu cum să le încadreze, parțial pentru că cei care le practică simt nevoia să fie originali. Nu e mai puțin adevărat că în funcție de nevoile și contextul în care se lucrează în fiecare companie pot exista, de exemplu câte un Online Manager, Content Manager, Community Manager, Social Media Consultant sau Social Media Editor în același timp.

Dintre cei care activează în Social Media, 15% au lucrat înainte în PR, 13 în online (ca redactori-editori, etc) încă 11% în presă și 9% în marketing. Ceea ce e oarecum firesc, pentru că un bun specialist în Social Media ar cam trebui să aibă skilluri din toate aceste patru domenii. Interesant e că 10% din cei care au răspuns sunt la primul job. Iar la capitolul curiozități personale aș fi vrut să știu cu ce s-au ocupat cei 33% despre care nu se spune nimic.

În acest punct ar fi fost interesante și informații despre vârsta celor care lucrează în Social Media.

Cele mai importante 5 activități derulate în Social Media sunt: managementul conturilor sociale (actualizări periodice), postarea și revizuirea conținutului, monitorizarea brandului și a concurenței, managementul conversiilor (adfică analiza rezultatelor directe) și derularea și și monitorizarea unor campanii.

Aș remarca aici faptul că doar monitorizarea brandului și managementul conversiilor apar doar cu socruri ce depășesc doar cu puțin 50%. Rezultatele la această întrebare este posibil să fii fost influențate de modul în care a fost formulată și de faptul că a fost adresată tuturor participanților, indiferent de atribuțiile lor. De aceea mă feresc să trag concluzii de genul, doar 50% din companii sunt conștiente de importanța monitorizării și a conversiilor.

Doar 20% din cei implicați se ocupă 100% din timpul petrecut la birou exclusiv de Social Media, iar în total încă 53% petrec mai mult de jumătate din timp cu aceste responsabilități, cifre firești, ținând cont de faptul că sunt puține conturile care să implice chiar atât de mult timp, tot așa cum sunt puțini și cei care se ocupă doar de asta.

E interesant de știut că doar 28% din companii au un departament de Social Media (dintre cei care au răspuns la acest studiu, per anssamblu probabil că cifra e mult mai mică) în 34% din cazuri de activitatea Social Media ocupându-se cei de la Marketing și în alte 18% cei de la PR / Relații Publice. Dacă responsabilul de Mrketing ori PR face printre altele și Social Media sau există o persoană din cadrul echipei care face Social Media. Și dacă nu există, spre binele companiilor, ar fi indicat să fie angajată.

Ajungem acum la punctul central al studiului, și anume la salariile din Social Media. Prima observație ar fi aceea că nivelul lor a rămas la cel din 2012. Avemn astfel 10% voluntari, 20% din respondenți primesc sub 300 de euro, 32% între 300 și 500, 26% între 500 și 1000 și 11% între 1000 și 4000 de euro.

O analiză pe funcții / job-uri ne arată că în medie un Social Media Manager, Director sau Head of SM câștigă 844 de euro, 23% dintre ei având însă salarii între 1000 și 4000 de euro. Cei care dețin funcția de Social Media Specialist câștigă în medie 600 de euro și doar 11% au salarii între 1000 și 2000 de euro în timp ce pentru Online Manager lucrurile stau mai bine, salariul mediu fiind de 775 de euro iar 30% din ei câștigă între 1000 și 2000 de euro.

Experiența contează, după cum aminteam și la început, dau doar un exemplu, aproximativ 70% din cei care au mai mult de doi ani de experiență câștigă peste 500 de euro. (toate detaliile la plansa 13)

În cadrul companiilor, în funcție de poziția deținută, un Junior poate câștiga între 350 și 600 de euro în timp ce pentru Seniori salariile sunt între 700 și 1000 de euro.

Studiul a fost realizat între 2-16 septembrie, 147 de persoane răspunzând invitației de a participa la studiu. 48% din aceștia activează în Social Media de mai mult de doi ani și 78% sunt din București, 5% din Cluj, câte 4% din Timișoara și Iași, plu încă 9% din alte orașe.

Dacă luăm în cont faptul că 48% din cei care au răspuns la studiu au peste 2 ani de experiență, dar și că 78% dintre aceștia sunt din București cifrele avansate nu reflectă foarte exact realitatea din birouri și de pe statele de plată. Sigur companiile din București acordă o mai mare atenție prezenței în Social Media decât cele din țară, dar mi-e greu să cred că diferența e chiar atât de mare.

Dincolo de aceste aspecte, de cifrele mai mult sau mai puțin exacte, astfel de studii sunt importante mai ales prin prisma faptului că atrag atenția și consolidează poziția unei categorii de profesioniști care se află încă la primii pași pe piața muncii din România.

Similar Posts