Social Media stabileşte noile standarde de frumuseţe

Platformele Social Media sunt cele care impun noile standarde de frumuseţe în zilele noastre. Conform unui studiu realizat de Dove, 82% din femeile consideră că reţele sociale, în special Facebook şi Instagram au cea mai mare influenţă asupra felului în care este concepută şi percepută frumuseţea.

dove beauty

Şi asta nu e un lucru rău. Dacă până în ultimii ani standardele erau stabilite de revistele de modă (în general de revistele dedicate femeilor, nu intru în detalii, că nu mă pricep), de actriţe de film ori de tot felul de cântăreţe, astăzi tinerele femei sumt mai degrabă influenţate de pozele prietenelor, a celor cu care se întâlnesc zi de zi pe reţelele Social Media.

De ce e asta un lucru bun? Pentru că oricât de aranjate ar fi pozele pe care le postează fetele online, sunt oricum mult mai apropiate de realitate, de o frumuseţe naturală, decât cele “aranjate” profesionist pentru revistele de modă.

Toată nebunia asta cu Selfie (pe care cei de la Oxford l-au şi decretat cuvântul anului 2013) are până la urmă, dincolo de ridicolul (pe care poate îl exagerez eu) ideii, un impact pozitiv asupra modului în care este percepută noţiunea de frumuseţe, prin faptul că pozele respective arată o frumuseţe palpabilă, tangibilă, o frumuseţe imperfectă, dacă vreţi.

Vă invit să urmăriţi mai jos un clip realizat de cei de la Dove, care a intra şi în concursul de filme scurte de la Sundance Film Festival. Se numeşte chiar Selfie şi oferă o discuţie interesantă despre frumuseţe, un dialog între mame şi fiice, derspre modul în care toată presiunea legată de frumuseţea e percepută şi trăită.

Acest studiu continuă practic o dezbatere lansată în urmă cu 10 ani despre modul în care se percep femeile pe ele însele. Concluzia a fost că cel mai aspru critic al unei femei e ea însăşi, că femeile îşi găsesc defecte pe care doar ele le văd, şi se pare că doar 4% dintre femei se consideră frumoase.

Una dintre cele mai importante diferenţe între cele două studii realizate de DOVE la interval de 10 ani, este fără îndoială faptul că astăzi tinerele femei au înţeles că povestea asta cu frumuseţea nu e un standard unic impus de nişte instanţe de necontestat, că e la fel de important cât de bine se simt ele în propriul corp. Nu în ultimul rând au învăţat că există o grămadă de metode de a arăta mult mai bine, de la alegerea unei garderobe potrivbite, la o anumită atitudine sau la mici trucuri cosmetice.

Poate cea mai importantă concluzie a studiului la care mă refer, ar fi aceea că astăzi nu mai există o tiranie a unei frumuseţi standard, că mass media promovează mult mai multe modele de frumuseţe astfel încât presiunea asupra tinereleor este poate mai mică decât până în urmă cu câteva decenii.

Nu în ultimul rând, faptul că social media are un rol atât de important în modul de raportare la frumuseţe, e un alt factor care a mai relaxat acest subiect delicat şi sensibil, tocmai prin faptul că oferă mai multe modele de frumuseţe, şi ce e şi mai important, oferă modele mai apropiate de relaitate decât “presa de beauty”, film sau videoclipuri.

Studiile de faţă au fost realizate în Statele Unite dar cred că, cel puţin în ceea ce priveşte influenţa social media, se poate vorbi şi în România de aceleaşi influenţe.

Voi ce părere aveţi?

Similar Posts