Socializare online – Forum vs Facebook (I)

Socializare online e un termen care sună probabil foarte pretențios și rupt de realitate la prima lectură. Cu toate astea, socializarea online ne ocupă multora cea mai mare parte a timpului, asta ca să nu mai amintesc de faptul că uneori joacă un rol mai important decât socializarea clasică la o cafea, la un suc, bere, film sau ce se mai arată.

060613

Modul în care comunicăm și implicit socializăm online a evoluat, cel puțin formal, destul de spectaculos, în ultimii 5-10-15 ani plecând de la simplele rețele de mailuri, la mIRC, chat-rooms până la elaboratele forumuri sau la rețelele sociale de astăzi care au devenit o modă pentru unii și mai ales un mediu de afaceri pentru alții.

Subiectul e unul generos iar de discutat ar fi de discutat atât din punct de vedere tehnic, al evoluției facilităților oferite utilizatorilor dar și din perspectivă socio-culturală, din perspectiva modului în care s-au schimbat raporturile dintre utilizatori în funcție de specificul platformei.

Astăzi aduc însă în discuție un simplu aspect care m-a frapat atunci când, acum câteva zile, am văzut reuniți în același grup de facebook oameni pe care i-am cunoscut în urmă cu ceva vreme pe un forum. Nu am avut nu știu ce surprize, pe unii îi știu chiar de vreo 10 ani, m-am întâlnit cu ei, știu cum arată, știu cum gândesc, dar reîntâlnirea în sine, discuția de pe grup m-a făcut să realizez cât de banal, de anost și de plictisitor se întâmplă lucrurile pe acest atât de supraevaluat spațiu virtual.

Socializarea are pe forum o aură de mister, e o provocare să cunoști un om. Primele indicii le ai plecând de la nick, de la avatar sau de la eventuala semnătură. Vezi apoi pe ce treaduri discută, cum își construiește argumentația, cât de corect scrie și gândește. În etapa a doua, ajungi să schimbi cu el mesaje private și să schimbați id-uri de messenger.

Pe facebook poți afla totul despre cineva în aproximativ două minute.  Iar despre discuții… sunt un șir interminabil de comentarii pe care toată lumea le poate șterge și modifica oricând, și care de la un punct încolo devin oricum aproape imposibil de urmărit. Așa că eu unul n-am simțit prea des nevoia de a lua în serios vreo discuție pe facebook.

E drept, scopul în sine al forumurilor, acela de a fi un spațiu de discuții în care se înscriu doar cei interesați nu are prea multe în comun cu ce a ajuns astăzi facebook, locul în care unii caută validare și expunere socială, alții caută clienți.

Sunt și pe facebook oameni interesați de informație, pentru că într-adevăr, cu o strategie bună de ”like”-uri platforma poate fi o sursă interesantă de informații sau cei care caută un spațiu ce să le permită să schimbe niște idei cu oameni competenți și în temă, din păcate se cam pierd în marea de profile zgomotoase, pline de energie dar banale (asta e o meteahnă generală a spațiului online, dar parcă niciunde nu e așa vizibilă ca pe facebook) asta pe lângă faptul că tehnic vorbind așa cum spuneam facebook nu prea e gândit pentru discuții elaborate.

Nu se poate spune că forumul e (era) un spațiu mai potrivit de socializare decât facebook, realitatea e că avem de a face cu două modalități diferite de a relaționa cu ceilalți, în două epoci diferite, într-o perioadă în care accesul la internet s-a generalizat iar nivelul general al discuțiilor a scăzut.

Facebook propune o epocă a socializării online superficiale, mai mult sau mai puțin interesate, cu discuții banale, de fapt mai mult cu poze și videoclipuri. Un alt aspect important ar fi acela că încet încet membrii rețelei de ”socializare” s-au transformat potențiali clienți ai rețelei de firme care plătesc Facebook pentru publicitate. Latura aceasta e exploatată în premieră la un asemenea nivel, astfel încât dimensiunea de socializare pare să fii fost trecută în plan secund.

Cu riscul de a fi taxat drept un nostalgic rupt de realitate aș concluziona, în discuția socializare online pe forum vs facebook, că spre deosebire de relaționarea autentică oferită de forumuri, facebook nu face decât să ne amăgească, să ne țină online și eventual să ne mai ia și niște bani.

Aș fi curios cum văd profesioniștii în online media, și mai ales facebook, toată discuția.

Similar Posts