Super Bowl XLVI – un circ comercial!
Super Bowl e superlativul comercialului atunci când vine vorba de sport, asta dacă admitem că jocul ăla static, fără prea multă noimă, practicat peste ocean, e un sport.
Fotbalul american e pentru mine o activitate pentru nişte băieţi nu suficient de tehnici ca să joace fotbal şi prea tăntălăi ca să înveţe toate regulile rugby-ului.
Cu toate acestea Super Bowl e unul din cele mai importante evenimente sportive din punct de vedere al mediatizării, al audienţei şi al veniturilor generate din reclamă şi activităţi adiacente. Super Bowl Sunday, adică duminica finalei, e de facto sărbătoare naţională în SUA, şi e ziua în care americanii consumă cea mai mare cantitate de mâncare, după Thanksgiving Day. Un aspect despre care prefer să nu comentez.
Din punct de vedere sportive Super Bowl e finala Campionatului American de Fotbal (NFL). Prima ediţie a avut loc în 1966 şi la acea dată se juca între câştigătoarele celor două ligi rivale National Football League – NFL şi American Football League – AFL. Mai târziu cele două ligi rivale s-au reorganizat ajungându-se la un campionat care se joacă după modelul NBA cu două conferinţe (divizii), ale căror câştigătoare se întâlnesc anual în… Super Bowl.
Nu o să mă refer aici la coordonatele sportive ale evenimentului (cine, când şi de câte ori a câştigat Super Bowl). În 2012 se întâmplă Super Bowl XLVI, adică finala cu numărul 46, pentru că americanii, ca să fie mai cool, şi pentru că tot despre pâine şi circ e vorba, au dat o tuşă antică evenimentului, folosind cifre romane pentru a desemna numărul ediţiei. Meciul are loc la Indianapolis pe Lucas Oil Stadium.
Toată seara e gândită ca un spectacol impresionant, înainte de meci şi în pauză având loc concerte ale celor mai în vogă artişti sau cântăreţi (de exemplu anul acesta, printre alţii va cânta Madonna, dar va avea loc si un show Cirque du Soleil) ceea ce face ca audienţele TV să înregistreze record după record, media fiind pe la 100 de milioane de telespectatori anual.
Punctul culminant al Super Bowl nu e finalul meciului… ci pauza, atunci când are loc show-ul principal şi când marile companii dau milioane bune de dolari pentru a-şi vedea difuzate spoturile publicitare.
Cei de la Capital au un material pe tema asta, eu am ales un spot cu Jerry Seinfeld şi Jay Leno pentru Honda Acura NSX, ca să vă faceţi o idee despre ce e vorba. În momentul de faţă clipul are 12 milioane de vizualizări, deci până mâine noapte o să îl vadă toată lumea. Mai că îmi vine să întreb de ce mai plătesc Honda atâţia bani pentru a difuza un spot deja cunoscut de toată lumea ?
Cam asta ar fi faza cu Super Bowl XLVI, cel mai comercial eveniment sportiv din lume, ziua în care avem dovada că nimic nu se schimbă în istorie şi că, aşa cum se întâmpla şi acum vreo 2000 mii de ani, poporul se conduce la propriu cu « pâine şi circ ».
Ceea ce ridică semne de întrebare cu privire la evoluţia întelectuală sau culturală a umanităţii. Cu nuanţările de rigoare.
Cu toate acestea, am un link pentru cei care vor să vadă live Super Bowl XLVI.