Toată lumea se pricepe la Social Media, SEO și PR
O concluzie simplă la care ajungi după ce urmărești câteva zile portalurile online de job-uri. Orice poziție care implică Social Media, SEO sau PR atrage sute de candidați de am ajuns eu să le plâng de milă oamenilor care se ocupă de recrutări.
Am putea spune că e o evoluție firească, tinerii din ziua de azi nu mai sunt pasionați nici de fotbal, nici de politică, și cum e în firea omului să se priceapă, Social Media, SEO și PR-ul sunt niște soluții și la îndemână, și la modă, pe principiul că toată lumea știe să scrie un comunicat, să răspundă la un mail sau și mai ușor, să posteze ceva pe facebook sau pe twitter. Cât despre povestea asta cu SEO, încă e considerată mai degrabă o chestie exotică.
Entuziasmul de a se arunca la joburi în online vine pe de o parte din impresia (foarte departe de adevăr) că totul e cât se poate de simplu, din faptul că există relativ multe variante pe piață, dar și din lipsa de pretenții a angajatorilor, mulți dintre ei fiind interesați în primul rând să scoată cât mai puțini bani din buzunar, gândindu-se doar după aceea la calitatea conținutului.
Fac afirmațiile de mai sus din perspectiva unuia care urmărește ce se întâmplă în zona asta de ceva vreme, fără a avea însă pretenții de mare exepert nici ăn SEO, nici în Social Media, nici în PR, chiar dacă am lucrat foarte bine cu conturi de facebook de zeci de mii de fani și am cam scris doar în 2 ani niște mii de mailuri.
Din contră, în ultimele două săptămâni de când m-am apucat să îmi lămuresc sistematic niște chestii am realizat câte sunt de învățat si câte oportunități nevalorificate oferă social media, nu mă refer aici doar la Facebook și Twitter sau Pinterest, cu caracteristicile și facilitățile fiecărei platforme. Cât despre SEO, ce să mai zic, pe lângă regulile minime de scriere a unui text, contează foarte mult să ai o viziune de ansamblu (mai mult nu mă hazardez, că mai am de învățat).
Despre cum se face PR la noi, am scris (Piatra de încercare a oricărui PR), teoretic asta e o treabă mai simplă, în principiu de bun simț și care implică aptitudini nu foarte complexe, gen scris corect ori seriozitate, practic…
Concluzii… nu e o postare cu concluzii, constatam doar o stare de fapt, o stare care denotă ”momentul” istoric în care e și online-ul românesc, încă foarte la început, un moment în care atât Social Media cât și partea de SEO e făcută de prea multe ori amatoricește.
În timp lucrurile se vor aranja, probabil că și angajatorii vor mai crește pretențiile astfel încât se vor ocupa doar profesioniști și de Social Media și de SEO, dar și de PR.
Și… indrăznesc eu să sper, și de scris în general.
Ceilalți urmând să fie nevoiți să se reorienteze spre alte activități.