TOP 10 – Edituri romanesti pe facebook

Piața de carte din România e dificilă și mai degrabă în stagnare, dacă nu chiar în scădere. În acest context e de văzut câte edituri romanesti acordă o atenție mai mare promovării în mediul online, cu un site propriu, un eventual magazin on-line și o prezență vizibilă în rețelele sociale.

edituri pe facebook

(foto)

Ar fi cu siguranță multe de spus și despre siteurile și magazinele online ale editurilor, dar în discuția de față mă voi referi strict la prezența lor pe facebook, pentru că la ora actuală e spațiul online cel mai dinamic și care poate, cu o strategie bine pusă la punct, să ofere cele mai bune rezultate imediate în ceea ce privește vânzările directe de carte (fără a mai aduce în discuție avantajele aduse la nivel de imagine).

Ca o introducere a discuției ar fi de spus că una din principalele probleme semnalate de către edituri este faptul că rețeaua de distribuție slab dezvoltată/ costisitoare face ca cititorii să nu aibă acces la o bună parte din cărțile care apar pe piață. Pe de altă parte, vânzările online sunt încă în faza de post-pionierat în România iar pe acest segment piața va cunoaște în mod natural o creștere mai mică sau mai mare.

Acestea ar fi două considerente care ar trebui să îi determine pe editori să acorde o mai mare atenție promovării online, cu atât mai mult cu cât costurile sunt în mod cert mult mai mici decât în cazul oricărei alte variante de a atrage noi cititori ori de a se adresa unui nou segment de public.

 

1. Editura Litera – 32 380 likes – 768 talking about
https://www.facebook.com/Litera.ro

Mai mult decât o editură, Litera e un mod de a înţelege cartea. Ca o sinteză între tradiţie şi modernitate. Iar dumneavoastră, cititorii noştri, sunteţi partenerii de încredere în acest demers curajos.

Editura Litera e, întâmplător sau nu, și editura cu cele mai mari vânzări din România, o editură care se adresează întregii familii și oferă cărți din cele mai variate domenii.

În ceea ce privește pagina de facebook strategia implică relativ puține postări pe zi (în general mai puțin de 5/zi) și propune materiale de pe site, poze, galerii de poze de la evenimentele editurii sau alte articole considerate interesante.  În zona de tab-uri nu sunt propuse lucruri tocmai spectaculoase, lipsesc aplicațiile și ca idee, zona nu e valorificată la maxim.

 

2. Editura Herald – 26 377 likes – 564 talking about
https://www.facebook.com/edituraherald.ro

Realizarea deplină a fiinţei umane şi înălţarea ei pe toate planurile.

În lumea contemporană omul resimte necesitatea regăsirii dimensiunii spirituale pentru a avea o viaţă împlinită. Acest lucru este posibil de atins de multe ori prin intermediul textelor sacre şi al învăţăturilor lor pline de înţelepciune.

Editura Herald propune colecții de Cultură și Civilizație, Șamanism, Filosofie, Spiritualitate, Esotierism, sau Didactice, e o editură orientată mai degrabă spre dimensiunea spirituală, cu mai puțină beletristică.

Pagina de facebook le oferă fanilor poze, articole din ariile de interes ale editurii, promovează anumite volume și evenimente marca Herald. Numărul de postări pe zi e undeva în jur de 7 iar din ce îmi dau seama începând cu luna noiembrie tocmai au schimbat strategia, acordând mai multă importanță paginii. Sunt convins că se văd și rezultatele. Mi-a plăcut și partea de tab-uri cu aplicațiile propuse.

 

3. Editura NEMIRA – 16 534 likes – 749 talking about
https://www.facebook.com/ed.nemira

Editura Nemira este una dintre primele edituri particulare din Romania, infiintata in 1991. Si-a pastrat celebritatea in industria cartii prin rafinament, prin valoarea autorilor publicati si, nu in ultimul rand, prin curajul de a experimenta permanent noi tehnici literare. Initial, Nemira a fost identificata cu literatura science-fiction.

Deși nu mai e axată doar pe science-fiction, SF-ul și literatura fantasy ocupă un loc important în aparițiile editurii, la acestea adăugându-se o serie de colecții de autor interesante (Stephen King, Suzanne Collins, George R.R. Martin) sau colecții cum sunt cea de Suspans sau Bontotn.

Pagina de facebook a editurii Nemira promovează în mare parte materiale de pe blog-ul pe care apar în jur de 4 articole pe zi, dar și unele apariții editoriale, evenimente sau poze care anunță promoții. Și cei de la Nemira au început din noiembrie o activitate mult mai susținută pe facebook. Tab-urile propuse sunt interesante.

 

4. Editura All – 10 036 likes – 113 talking about
https://www.facebook.com/editura.all

Grupul Editorial ALL se află în elita editurilor din România prin cel mai larg spectru de publicaţii: carte universitară (medicină, carte umanistă, carte de business şi economie, informatică, ştiinţe), carte şcolară (manuale, auxiliare, dicţionare, atlase) şi carte generală (literatură română şi universală, albume color, carte practică).

Editura ALL are una din cele mai mari pagini de facebook ca număr de fani, cu toate acestea cu o singură postare pe zi și cu tab-urile neactualizate și neatractive mă fac să cred că cel puțin în acest moment pagina de facebook nu e printre prioritățile lor.

 

5. Curtea Veche Publishing – 9 195 likes – 360 talking about
https://www.facebook.com/CurteaVechePublishing

Curtea Veche este o editură cu capital privat, în întregime românesc, ale cărei titluri de ficţiune şi non-ficţiune acoperă o arie largă de domenii editoriale. În prezent, Curtea Veche este una dintre primele cinci edituri de pe piaţa de carte din România, cu peste 200 de titluri publicate anual.

Înfiinţată în 1998 ca o editură specializată în lucrări din domeniul dezvoltării personale, Curtea Veche a publicat mai întâi cărţi de self-help, care se pliau perfect pe nevoile unei societăţi româneşti aflate în tranziţie.

Pagina de facebook Curtea Veche nu e una foarte activă, nu se postează zilnic iar materialele promovate sunt legate în general de știri ce privesc editura (lansări de carte, evenimente, concursuri, promoții) iar zona de tab-uri si aplicații nu e exploatată în mod deosebit.

 

6. Editura RAO – 7 951 likes – 269 talking about
https://www.facebook.com/rao.editura

Fondat în 1993, Grupul Editorial RAO este orientat în principal spre publicarea de traduceri. De mulţi ani, RAO se menţine în topul celor mai bine cotate edituri. Editura propune atât autori străini, cât și scriitori români, romane clasice, dar și multe noutăți.

Si Editura RAO și-a intensificat activitatea în luna noiembrie, promovând evenimente, poze de la evenimente, promoții, articole în care se vorbește despre titluri promovate de editură. În ceea ce privește aplicațiile folosite, cei de la RAO nu exagerează, ca să spun așa.

 

 6bis. Editura Univers – 6 894 likes – 151 talking about
https://www.facebook.com/UniversEditura?fref=ts

Cu o istorie neîntreruptă de peste patruzeci de ani, Editura Univers a publicat atât ficţiune cât şi nonficţiune, de la traduceri fundamentale din literatura universală până la lucrări de critică şi teorie literară, la albume şi enciclopedii. Editura Univers a adus în bibliotecile cititorilor mai mult de 5000 de titluri, traducând scriitori de primă mărime ai literaturii universale.

In ciuda numarului relativ mare de fani, nici editura Univers nu utilizeaza la maxim resursele oferite de facebook cu postari putine, mult prea des dublate, si nu foarte interesant concepute

 

7. Pro Editura si Tipografie – 6 289 likes – 3 talking about
https://www.facebook.com/pages/Pro-Editura-si-Tipografie/261807310503966

PRO Editură şi Tipografie este o firmă privată, cu un profil editorial divers, de la carte de cuplu până la carte de copii, elementul central fiind calitatea. Este prima editură care a promovat curentul Feng Shui în România.

În ciuda numărului mare de fani, PRO Editura și Tipografie nu folosește propriu zis pagina de facebook, limitându-se la câteva anunțuri sporadice.

 

8. Editura Trei – 6 043 likes – 87 talking about
https://www.facebook.com/pages/Editura-Trei/140531222655531

Editura TREI a apărut la jumătatea deceniului ’90, într-o perioadă în care piaţa editorială românească de-abia se dezmorţea, încercând să se reabiliteze după lunga penurie de carte din perioada comunistă.

Iniţiatorii ei și-au propus să publice psihanaliză, un gen de carte aproape inexistent până în acel moment în România. Ideea s-a bucurat de succes, “Biblioteca de psihanaliză” a editurii devenind o autoritate în domeniu şi oferind cititorilor români, în premieră, ediţii complete ale operelor lui S. Freud şi C. G. Jung, mai întâi, iar apoi serii de autori fundamentali precum F. Dolto, D. Winnicott, M. Klein etc.

Desi pagina de facebook e una destul de activă în ultima lună, nu există o strategie clară, unele materiale sunt postate de mai multe ori la interval de o zi sau două iar feedback-ul venit din parte fanilor (like-uri, comentarii, share-uri) e foarte mic.

 

9. Editura ART – 5 500 likes – 77 talking about
https://www.facebook.com/pages/Editura-ART/125626694150343

In plină pledoarie despre moartea cărţii, Editura ART şi cititorii săi pun la cale o mişcare de rezistenţă, prin care sunetul unei pagini răsfoite ajunge să fie pe aceeaşi lungime de undă cu cel al unui clic.

Editura ART nu are propriu zis o activitate susținută pe facebook, postările fiind atât de rare încât nu se poate vorbi despre vreo strategie.

 

10. Editura Marcela Peneș – 4 654 likes – 7 talking about
https://www.facebook.com/edituramarcelapenes

Pe piaţa de manuale şcolare – ciclul primar – “Editura Ana 2000” redenumita “Editura Marcela Peneș” este din anul 1998. Cu experinţa dobândită în producţia de manuale şi lucrări şcolare am participat la licitaţiile organizate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, având ca autor pe doamna Marcela Peneş – câştigătoarea primului ABECEDAR – licitat de Banca Mondială pentru învăţământul primar.

Nici Editura Marcela Peneș nu are activitate, ultima postare datează tocmai din 30 septembrie.

 

În afara acestui Top 10 Edituri Romanesti aș mai aminti de Editura Humanitas care deși deține un cont cu aproape 3 500 de fani (și mai multe alte conturi și pagini pentru librării/știri/ colecții) nu apare pe facebrands.ro, în aceeași situație găsindu-se și editurile Corint ori Paralela 45 care deține o pagină cu peste 1000 de fani, dar și un cont cu 4000 de prieteni…

În încheierea acestei treceri în revistă menționez alte câteva edituri care după părerea mea ar putea valorifica mai bine prezența pe facebook, mă refer la Editura Publica (are totuși 3 700 de fani) dar și la Vellant ori Herg Benet, care tocmai pentru că au un public țintă mult mai tânăr ar avea tot interesul să lucreze la o strategie pentru online.

Am obținut informațiile de mai sus via facebrands.ro (unde nu sunt înscrise decât 39 de edituri!), dar și în urma documentării realizate în ultimele săptămâni.

Dincolo de cifre, ceea ce contează pentru edituri e măsura în care acești fani se transformă în cumpărători de carte.

Fără să discut punctual strategia aleasă de una sau alta dintre edituri (oricum sunt foarte puține cele care au așa ceva), nu pot să nu remarc că mesajele directe, trimiterile clare spre magazinele online (pe care aproape toate editurile le au) lipsesc aproape cu desăvârșire.

Avem aici un paradox, un paradox pe care l-am amintit și la început. Deși toată lumea deplânge dificultatea cu care mesajul și produselee editurilor ajung la cititor, se acordă încă foarte puțină atenție deschiderii pe care mediul online și rețelele sociale le oferă gratuit, sau aproape gratuit către nu mai puțin de 6 milioane de potențiali clienți (mă refer acum la cei de pe facebook) dintre care pot fi ușor atrași exact cei care corespund profilului de cititor al fiecărei edituri în parte.

În momentul de față, vânzările online înseamnă doar aproximativ 10% pe piața de carte din România. Cifra e una extrem de mică șcu siguranță lucrurile vor cunoaște o dezvoltare importantă pe acest segment. Rămâne de văzut cum își vor regândi și editurile strategia și cum vor reuși să se apropie de potențialii clienți din online prin intermediul rețelelor sociale, și nu numai.

Similar Posts