Exit Oz – Interviu cu Alex Iovan

Exit Oz cântă joi seara în Club Control, acolo unde vor lansa albumul de debut Împământenit, însă vor prezenta şi piese de pe albumul pe care îl au în pregătire.

exit oz 1

Alex Iovan, sau Parhanghelu Sever, omul cu saxofon bântuitor-violent şi voce telurică, aşa cum se mai prezintă, mi-a povestit câte ceva despre Exit Oz, despre primii ani ai trupe, despre albmumul Împământenit, despre filme… dar şi despre un invitat surpriză pe care îl vor avea la Bucureşti.

Concertul din Club Control are loc joi iar în deschidere vor cânta Loungerie II, alte detalii aici.

 

1. Ne poţi spune, pentru început, câteva lucruri despre formarea trupei şi mai ales despre nume: Exit Oz. Care e semnificaţia lui?
După primele noastre sesiuni de improvizație din 2011 a trecut un timp în care nici nu ne-am gândit că o să facem o trupă cu adevărat, dar tot nescăpând de ideile ce au ieșit atunci am spus că neapărat trebuie să le structurăm și să scoatem un album. Iar apoi ne-am gândit că albumul cere și apariții live și am avut norocul să găsim oameni cărora le plăcea deja ce facem și au vrut să participe și ei. Așa am devenit o trupă. Iar ca nume eu cu Ovidiu ne-am ales o combinație între pseudonimele noastre sub care făceam muzică în vremea aceea. “Oz”-ul din nume, despre care se fac confuzii des, a rămas ca ideea lui Frank Baum deși a pornit ca o abreviere în glumă la numele lui Ovidiu. Dacă în loc de Ovidiu Zimcea îl chema Cristian Ioan Avram sau Irinel Adrian Daminescu, nu mergea. Deci s-a nimerit bine, exact cum s-a nimerit și apoi ca în Exit Oz să intre și Dorothea, care apropos, nu e nume de scenă, e numele ei real.

2. Ambient, dark jazz, peste care se suprapun o serie de influenţe de la etno la electro, cum ai defini voi muzica Exit Oz? S-a schimbat ceva odată cu noua formulă, care îi include pe Dorothea şi Sebastian?
Dacă atunci când eram doi oameni influențele erau multe deja, acum între patru melomani avem și mai multe și mai diverse. Nefiind în căutare de etichetări prestabilite, noi nu ne-am propus să cântăm un gen anume, ceea ce ar fi fost ca și când ne-am pune să colorăm o carte de colorat. Și mie nu mi-au plăcut alea deloc când eram mic, preferam un maculator.
Dorothea l-a înlocuit pe Luci, deci synth în locul chitării, și a adus multe stări pe care noi nu le exprimam în trupă până atunci, iar Seba a umplut un gol care ne-a făcut să sunăm mult mai articulat.

3. “Împământenit” albumul vostru de debut a apărut destul de rapid, cum au evoluat lucrurile? Titlul se referă la influenţele etno sau la faptul că voi aţi revenit în Timişoara după perioade petrecute pe alte meleaguri.
Având în vedere că mai mult de jumătate din piesele de pe album au fost concepute acum aproape trei ani, se putea să iasă și mai rapid. Titlul are mai multe sensuri, de aia l-am și ales. Am știut de la început că vrem să facem un album despre Timișoara și despre întoarcere, iar elementul etno a venit natural tocmai din asta. La fel și referirile la istoria locului. Aveam chiar și o piesă “Eugeniu de Savoya”, care n-a mai fost inclusă pe album. Am vrut să ne axăm pe elementul Pământ și pentru că e primul nostru album și e un punct bun din care să pornești, cu picioarele pe pământ.

4. Vorbeaţi undeva de relaţia love-hate cu Timişoara, cum ai descrie-o mai precis? Ce ai găsit schimbat în oraş atunci când ai revenit?
N-ai cum să fii timișorean și să nu iubești Timișoara, dar n-ai nici cum să n-o critici. Aștept să acceptăm că Timișoara e, totuși, doar un orășel din Europa de Est și să începem să construim de la acea idee ca să fim mai mult. Poți să pleci ani de zile și să nu găsești multe schimbări în Timișoara în afară de niște noi aderări la curente trecătoare, pentru că lucrurile se mișcă încet aici. Dar ăsta e și farmecul locului. Păcat doar că a ajuns un oraș mimetic cultural, în care singura calitate discernabilă pare să fie vechimea.

5. Exit Oz e un proiect manifest? Vă propuneţi să transmiteţi ceva anume prin muzica voastră?
Ar fi mult spus “un proiect manifest” pentru că noi, până la urmă, facem muzică din plăcere. Dar cu siguranță muzica noastră își propune mai mult decât să distreze. N-aș zice că muzica noastră stimulează gânduri filosofice sau alte pretențiozități, dar poate necesită un pic o ieșire din zona de confort cât timp ești obișnuit ca muzica să fie doar un fundal pentru înlesnirea socializării.exit oz 2

6. Ce înseamnă muzica în viaţa ta, cum ai început să faci muzică?
De la casetele pe care le înregistram de la radio încă dinainte să merg la școală până la momentul în care m-am apucat serios de cântat la primul instrument, am fost fascinat de sunet tot timpul. Prima apariție pe scenă am avut-o la 15 ani ca vocalist într-o trupă de liceu. Marele noroc a fost că nici atunci la început nu ne-am propus să cântăm coveruri, ci compozițiile noastre, stângace cum erau. De atunci am fost și basist, chitarist-vocalist și acum saxofonist și vocalist. Iar tot timpul mi-a plăcut să compun, fie și doar pe computer. Muzica e cea mai constantă activitate a mea de mult timp, iar dintre toate activitățile legate de ea, cea mai răsplătitoare este în continuare ascultarea.

7. Care sunt trupele, genurile tale preferate şi care, într-un fel sau altul, au influenţat “stilul” Exit Oz.
Ascult multe genuri de muzică, de la pop la metal extrem, dar nu toate se manifestă în ce exprim eu în muzică. Și dacă spun ce gen prefer azi, mâine poate fi altul, în funcție de starea mea de spirit. Cred că cel mai mult îmi plac muzicienii compleți, și nu din punct de vedere tehnic, ci emoțional. Îmi plac cei care pot fi și energici și letargici, și cerebrali și viscerali când e cazul. Iar la influențe Exit Oz mai degrabă pot menționa stări decât trupe.

8. Pentru ce film s-ar potrivi muzica Exit Oz pe soundtrack? Ai putea menţiona câteva din filmele şi cărţile tale preferate?
Până acum s-a potrivit pe coloana sonoră a unui film regizat de elvețianul Daniel Schweizer, dar cred că s-ar potrivi și la filme românești încă nefăcute. Poate după ce dispare the Romanian New Wave, un curent care pare să fie ignorant sau cel mult minimalist la capitolul coloane sonore. Sau poate când se reapucă Ovidiu Zimcea de regizat.
Primii care-mi vin în minte acum: la filme aș menționa regizorii Mike Leigh, V. Gallo, Raul Ruiz, Luis Buñuel iar la cărți autorii R. Brautigan, Kurt Vonnegut, Italo Calvino, Franz Kafka.

9. Intr-un interviu din vară spuneaţi că vă gândiţi deja la al doilea album, unul care va fi de asemenea conceptual. Ne poţi da câteva detalii, s-a conturat ceva clar în acest sens? Care sunt planurile Exit Oz pentru următoarea perioadă?
Albumul doi va fi despre Apă și ne-am lăsat deja duși de val, avem material cât pentru mai mult de un album, trebuie doar să vedem ce alegem. Planul este să mergem cu “Împământenit” prin mai multe orașe din țară și apoi să începem să lucrăm la al doilea album.

10. Ce pregătiţi pentru concertul din Control?
Pregătim o primă parte de pământ și o a doua de apă. Asta însemnând piesele de pe “Împământenit”, după care vom cânta multe din piesele noastre noi de pe viitorul album. Vom colabora și cu un artist vizual timișorean stabilit în București de mai mulți ani, va fi o surpriză.

Similar Posts