Campania Anti-Click – între Sisif și Don Quichotte

May 14, 2013   /   byCitadinul  / Categories :  Media

Campania Anti-Click sau Anti-Click Aici e o inițiativă online care își propune să taxeze site-urile de știri care își promovează pe facebook articolele folosind cuvinte de genul SENZAȚIONAL, ULUITOR, SOCANT etc, denaturând adesea adevărul și păcălindu-i pe cei mai impresionabili (să le zicem așa).

anti-click

La o săptămână de la lansare, toată povestea a strâns aproape 1500 de oameni pe facebook, ceea ce realist vorbind e mai degrabă o cifră modestă. În primă fază am dat și eu like paginii anti-click aici, pentru că oricum ai lua-o, chiar dacă per total efectele nu ajung să fie semnificative, fiecare astfel de inițiativă poate schimba ceva.

Sincer să fiu nu m-am gândit serios la anti-click decât după o discuție amuzantă cu Alexandra când mi-am dat seama de ce nu pot să iau foarte în serios povestea, oricât de cool e ideea.

În principiu e un amestec de proiect demn de un Sisif plin de energie, gata să o ia oricând de la capăt îmbinat cu un pic de naivitate a la Don Quichotte. Din păcate își propune să trateze ultima manifestare a ”bolii” și nu ajunge la adevăratele probleme. Adică la incultura publicului și, de ce să fugim de adevăr, de profesionalismul discutabil (sau lipsa de interes) a(l) experților și strategilor social-media.

140513

 

Pe de altă parte, e vorba în definitiv de o alegere editorială a publicațiilor respective care își tratează cu mai mult sau mai puțin respect cititorii, după cum le permit și aceștia din urmă. (Marea problemă nu e ”suspansul exagerat” ci faptul că multe titluri și chapeau-ri sunt de-a dreptul mincinoase).

Dincolo de gradul lor se spectaculozitate, campaniile de genul Anti-Click nu vor reuși să schimbe mare lucru. Pe de o parte, e o muncă de Sisif pentru care nu se vor găsi niciodată suficienți voluntari, pe de altă parte, trebuie să fii naiv să crezi că pierderea câtorva zeci sau sute de cititori înseamnă ceva pentru publicațiile în cauză.

Nu pot să îi descurajez pe cei care se implică în campanii de genul acesta, fiecare om căruia i se deschide mintea și nu mai acceptă porcăriile merită efortul.

Cu toate acestea e nevoie de mult mai mult pentru o schimbare de fond, o schimbare la nivelul consumatorului mediu de internet și de presă în general. Cheia e fără îndoială educația, ca să revin la concluzia unei întâlniri a oamenilor de bine.

Doar așa vom reuși să lucrăm și la fond… nu doar la forme sau altfel spus la vârful iceberg-ului.

Până atunci nu ne rămâne decât să acționăm fiecare în felul lui pe siteul propriu sau pe unde mai ajunge, în funcție de entuziasmul și disponibilitatea de care dispunem ca niște mai mici sau mai mari Sisifi sau Don Quichotte.

6 comments

  • Reply

    Anti-mioritic / 15 May

    E foarte bine ca asemenea initiative exista. Era si timpul.

    Cat despre dreptul fiecarei edituri de a publica in stilul dorit, nu iti dau dreptate. Problema e ca toata presa online a devenit infectata de virusul asta. Nu trebuie lasata sa continue. Multi s-au invatat sa faca ce vor in tara asta, pentru ca nu se gasesc suficienti care sa le dea peste bot, peste minciuni, peste mana cu care fura din banii publici, peste tastele cu care scriu mizerii. Tocmai atitudinea asta pasiva ne-a adus aici: “Eh, sa faca fiecare ce-o vrea, noi sa fim sanatosi”

    Stii vorba “copilul care nu plange moare cu buricul netaiat”. Cred ca noi romanii am stat destul ca natie in atitudinea de mamaliga, si este vremea sa devenim mai vocali cu privire la ceea ce ne deranjeaza. In toate domeniile.

    Munca sisifica? Insuficienti voluntari? Daca fiecare dintre noi, cei deranjati de treaba asta, am face anti-click 5 minute pe zi, s-ar face fara probleme o masa critica, care sa le dea o serioasa palma peste bot publicatiilor astora jegoase.

    P-aia cu moldovenii din comuna Marginea care si-au facut singuri pod (din lemn) in comuna, pentru ca autoritatile frecau menta, o stii? De rusine, autoritatile s-au trezit din amorteala si au facut pod cum trebuie pana la urma. Asta dupa ce mai intai i-au amenintat, pentru vrajeli cu incalcarea legii, etc.

    Este nevoie sa le reamintim unor concetateni ce este rusinea.

    Eram printre cei care se plangeau retoric: “Ce de cacat a devenit presa online”. Acum niste baieti au venit cu o strategie, buna sau mai putin buna. SUPER! BRAVO LOR!

    Vad ca incepem sa parasim modelul mioritic. Romanii au inceput sa ia atitudine.

    • Reply

      citadinul / 15 May

      E foarte bine ca exista asemenea initiative si entuziasm in general.

      Dar lucrurile sunt mai complicate decat par la prima vedere. Presa asta online nu face decat sa reflecte ceea ce se intampla in presa scrisa care la randul ei reflecta nivelul de educatie si civilizatie cu care e inzestrat consumatorului mediu.

      Nu intru acum in date statistice si consideratii sociologice (pentru ca depasesc resursele de timp de care dispun), aspectul asupra caruia vreau sa insist e acela ca acest gen de campanii nu fac decat sa atace efectele, ori pentru schimbari reale trebuie lucrat la baza fenomenului, la educatie.

  • Reply

    Octavian / 15 May

    De acord cu lucratul la baza problemei, dar de cate generatii avem nevoie ca sa schimbam mentalitatile? Ma tem ca cei 20 ani profetiti de Brucan s-au cam dus…

    Si cine sa sustina educatia? Nu vad statul roman facand asta prea curand. As putea zice, pe exemplul din postarea de mai sus cu podul, ca singura sansa a romanilor e sa isi rezolve singuri problemele pe care statul le ignora. Romanii care au bani si capul pe umeri, isi trimit copii la studii in afara tarii. Ceilalti? Asteptam zile mai bune, ca deja avem antrenament cu asteptatul.

    • Reply

      citadinul / 15 May

      Cred ca e important ce facem si noi in online, ma refer aici la cei care sunt implicati intr-un mod sau altul, care au un site/blog sau lucreaza pentru vreo publicatie.

      Stiu foarte bine cum e cu importanta traficului, dar cred ca se poate gasi o masura in toate, asta pe de o parte, iar pe de alta parte in proiectele proprii nu te obliga nimeni sa faci concesii tot asa cum nu te opreste sa scrii frecvent despre problema asta.

      Ca modalitati de a schimba lucrurile ar mai fi si alte variante mai la indemana: seminarii/intalnirii/ social media meeting-uri etc.

  • Reply

    alaxandra / 15 May

    Citadinule, cand discuti despre lucruri de genul asta (cu potential bun) tu ai mereu un mod de a vedea lucrurile si de a le expune in asa fel, incat omul entuziast care te citeste simte iute nevoia sa se duca pe
    campii sa numere papadiile. 😀
    Hai sa te intreb altfel: daca era o initiativa a unui timisorean cum puneai problema? Pe ce ton?

    Daca din cei 1500 de oameni care au dat click se angajeaza si activeaza macar jumatate tot e ceva. Inseamna 700 de oameni care se implica.

    Dar hai sa ne uitam la cifre:

    People Talking About This
    1,369
    Total Likes
    1,466
    Au talking about this aproape la fel de mare cu cifra de like-uri, asta e ceva extrem de rar, si de bun in acelasi timp.
    Inca ceva: sunt sigura ca stii ca omul care publica articole pe facebook nu e aproape niciodata ala care le si scrie.
    Mai mult: ambivalenta din textele tale e absolut aiuritoare. Daca ai o opinie, indraznaste sa o exprimi pana la capat, nu mai balansa atata intre x si o: ori e naspa, si nu vor reusi si cateva sute de cititori nu fac mare lucru ori nu ii descurajezi pe initiatori. Ha!

    • Reply

      citadinul / 15 May

      Prefer sa expun toate variantele decat sa merg pe una din ele doar de dragul discutiei. Tonul ar fi acelasi indiferent de cine initiaza o ghidusie din asta.

      Cat despre implicarea pe facebook… stim cum e.

      Legat de engagement, vedem peste inca cateva zile cum o sa scada dramatic.

      Promit ca data viitoare imi pun ochelarii de cal intr-o directie si ma iau urat de cineva/ceva.

      (adica apreciez serios sugestia si iti dau intr-o oarecare masura si dreptate cu ceea ce spui).

Leave a reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.