George Clooney regizorul şi The Monuments Men
The Monuments Men, Eroii Monumentelor, aşa cum a fost el tradus în limba română, e cel mai recent film ce îl are în prim plan pe George Clooney din postura de actor, regizor şi co-producător. Un film bazat pe o poveste reală şi cu o distribuţie impresionantă: Matt Damon, Bill Murray, John Goodman, Jean Dujardin, Bob Balaban, Hugh Bonneville, Cate Blanchett şi George Clooney şi nu în ultimul rând pe Nick Clooney, tatăl regizorului.
(foto)
Scenariul lui George Clooney are ca punct de plecare volumul The Monuments Men: Allied Heroes, Nazi Thieves and the Greatest Treasure Hunt in History de Robert M. Edsel. Este vorba de un grup iniţiat de aliaţi în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, alcătuit din directori, curatori şi istorici de artă al căror obiectiv era acela de a găsi şi de a salva de la distrugere obiectele de artă pe care naziştii le confiscaseră din întreaga Europă, obiecte pe care urmau ulterior să le returneze proprietarilor de drept.
The Monument Men a fost realizat în co-producţie de Columbia Pictures şi 20th Century Fox, alături de studiourile germane Babelsberg Studio. Anunţat pentru decembrie 2013, filmul a avut premiera pe 7 februarie 2014, în cadrul Festivalului de Film de la Berlin.
Motivul amânării a fost acela că la post-producţie s-a dovedit a fi destul de complicată găsirea unui echilibru între pasajele de comedie şi povestea “serioasă”.
The Monument Men s-a bucurat de o primire mai degrabă sceptică, spre negativă, din partea criticii, iar unul din motive este tocmai faptul că George Clooney nu a găsit cea mai bună variantă pentru a construi şi a reda povestea, rezultatul fiind mai degrabă un colaj de secvenţe, de episoade decât o poveste cursivă.
Un alt punct nevralgic al filmului e faptul că nu reuşeşte să dozeze într-un mod foarte inspirat partea de dramă şi cea de comedie, astfel că rezultatul e o comedie care nu e chiar amuzantă şi o dramă care din păcate nu e întotdeauna credibilă. Asta în ciuda unui subiect mai mult decât generos.
Distribuţia cu adevărat deosebită a filmului se dovedeşte până la urmă una din marile lui probleme. Existenţa prea multor personaje face ca scenariul să fie fracturat în episoadele de care aminteam mai sus. Inevitabil, deşi filmul durează două ore, rămâi cu sentimentul că întâmplările sunt prezentate mult prea expeditiv, că lipseşte profunzimea.
Povestea e reală, există chiar şi un site dedicat www.monumentsmen.com, Clooney afirmă că 80% din film are la bază întâmplări reale. Însă lucrurile nu stau chiar aşa. The Monuments, Fine Arts, and Archives program a fost iniţiat în 1943 şi nu în 1944, iar din echipă făceau parte aproximativ 400 de membri, nu 7 cum se întâmplă în film. Hitler ascunsese într-adevăr operele de artă furate în mine şi castele, dar pe lângă operele furate mai erau ascunse, uneori în acelaşi loc şi piese ale unor muzee germane sau valori, lingouri şi bani ai unor bănci.
Pe de altă parte, nu pot să nu remarc faptul, că după mulţi ani, avem un film în care Ruşii sunt oamenii răi care, spre deosebire de americani (salvatorii patrimoniului cultural al umanităţii) nu erau prea diferiţi de nazişti pentru că nu făceau decât să mute operele de artă din depozitele germane, prin muzeele din URSS.
În ciuda acestor critici, privit cu un ochi relaxat, The Monument Men al lui George Clooney e un film plăcut. Sigur, la cât de generoasă e povestea în sine e păcat că n-a reuşit mai mult, dar cel puţin prin distribuţia aleasă şi-a asigurat din start prezenţa în săli a unui public destul de eterogen, dispus să treacă peste câteva alegeri regizorale mai puţin fericite.